Muotitytöistä mediataitureiksi

Ensimmäiset muotiblogit perustettiin Suomessa 2000-luvun puolivälissä. Pääasiassa nuoret työt esittelivät blogeissaan omaa tyyliään ja ”päivän asuja” anonyymeinä, sillä kasvot rajattiin pois kuvista. Blogit toimivat tyylin esittelemisen lisäksi myös eräänlaisena päiväkirjana, jonne nuoret muotibloggaajat kirjoittivat omista ajatuksistaan ja päivän tapahtumista. Muotiblogit saivat yhä enemmän lukijoita ja suosion kasvaessa niitä myös perustettiin lisää.

Vuonna 2007 Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen (9/2007) jutussa muotibloggaajia kuvailtiin noin 10–20-vuotiaiksi ja lähes poikkeuksetta tytöiksi, joille muotibloggaaminen on hauska harrastus. ”Muotitytöt” eivät jutun mukaan ”todellakaan tee blogeillaan rahaa, eivätkä heidän kirjoituksensa hetkauta muotimaailmaa pätkääkään” (mt.). Nyt, seitsemän vuotta Kuukausiliitteen jutun jälkeen nämä tyylivinkkejä vaihtavat tytöt ovat kasvaneet – ja siinä samassa on kasvanut heidän suosionsakin.

Tunnetuimmista suomalaisista bloggaajista on tullut sosiaalisen median vaikuttajahahmoja ja näillä blogeilla on jopa satoja tuhansia lukijoita viikoittain (Noppari & Hautakangas 2012, 12). Muotibloggaamisen harrastuksenaan aloittaneet nuoret tytöt ovatkin nykyisin merkittävä joukko 18–29-vuotiaita (Matikainen 2009, 20–21), jotka esiintyvät julkisuudessa omalla nimellään ja kasvoillaan.

Muotibloggaajat kiinnostavat satojen tuhansien lukijoiden lisäksi myös niin mainostajia kuin perinteistä mediaakin, ja bloggaajille satelee yhteistyötarjouksia ja haastattelupyyntöjä. Päinvastoin kuin Kuukausiliitteen (9/2007) jutussa vuonna 2007 todettiin, nämä tytöt todellakin tekevät blogeillaan rahaa ja heidän kirjoituksensa hetkauttavat jopa muotimaailmaa.

Blogien suosion myötä monille muotibloggaajille harrastuksesta on tullut työ. Suosituimmille muotibloggaajille maksetaan kuukausittaisia palkkioita, mutta tuloja saadaan myös mainoksista ja yritysten kanssa tehdyistä kampanjoista sekä ilmaiseksi saaduista tuotteista ja palveluista.

Yritykset ja mediatoimistot joutuvatkin nykyisin kamppailemaan blogien tarjoamasta arvokkaasta näkyvyydestä. Kiihtyvä kilpailu on johtanut siihen, että suosituille bloggaajille lähetetään entistä arvokkaampia tuotteita ja järjestetään toinen toistaan hienompia tapahtumia.

Viitteet

Kuukausiliite (9/2007). Muotitytöt. Palmén, Joanna. Helsingin Sanomat, 66-73.

Matikainen, Janne (2009). Sosiaalisen ja perinteisen median rajalla. Viestinnän laitoksen tutkimusraportteja 3/2009. Viestinnän tutkimuskeskus, Helsingin yliopisto.

Noppari, Elina & Hautakangas, Mikko (2012). Kovaa työtä olla minä – Muotibloggaajat mediamarkkinoilla. Tampere: Tampere University Press.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *