Kauppalehti raportoi tuoreeltaan Blogietiikan aamusta, joka järjestettiin viestintä- ja markkinointitoimisto Myyssä keskiviikkona 29.10.2014. Tunnelmia tilaisuudesta voit katsoa täältä ja Kauppalehden jutun pääset lukemaan tästä.
Bloggaaminen on bisnestä
Anna Juvonen
Ammattimaistuva bloggaaminen hakee uusia kaupallisia muotoja.
Samalla kun bloggaamisesta on tullut Suomessakin yhä ammattimaisempaa toimintaa, siitä on tullut kaupallisempaa. Isoja yleisöjä tavoittelevat bloggaajat haluavat tienata. Myös mainostajat ovat löytäneet blogit ja lukijat ovat hyväksyneet markkinoinnin osaksi blogeja.
[…]
Bloggaajia eivät kuitenkaan sido samat säännöt kuin esimerkiksi journalisteja. Kirjavat blogimarkkinoinnin käytännöt huolettavat alan toimijoita. Vuosi sitten Kilpailu- ja kuluttajavirasto linjasi blogimarkkinoinnin pelisäännöt. Bloggaajien etiikkaa tutkineen Salla Kääriäisen mukaan bloggaajat ottivat viraston linjaukset rangaistuksena.
Viestintätoimisto Myyn Blogietiikka-tilaisuudessa keskiviikkona esiintyneen Kääriäisen mukaan Asiakkuusmarkkinointiliiton bloggaajille luonnostelema itsesääntelyohje jäi torsoksi osin kentän vastustuksen takia.
Bloggaajat haluavat tulla kohdelluiksi mediana, mutta eivät kantaa samaa vastuuta.