Miksi juuri muotiblogit?

Puhuttaessa bloggaamisen etiikasta aiheen rajaaminen pelkkiin muotiblogeihin voi tuntua kapeakatseiselta. Tässä kolme syytä, miksi muotiblogeihin kannattaa suhtautua vakavasti.

1. Muotiblogit ovat paljon muutakin kuin muotia

Alun perin omaa tyyliä ja päivän asuja esittelevät muotiblogit ovat muuttuneet kirjoittajan omaa elämää laaja-alaisesti esitteleviksi mediakonsepteiksi. Muotiblogeissa käsitellään nykyisin muodin lisäksi niin bloggaajan elämää ja ajatuksia kuin harrastuksia, musiikkimakua, ruokavaliota ja matkusteluakin. Lifesyle-blogi olisikin sopivampi termi kuvaamaan muotiblogeja. Muotiblogi-käsite kuitenkin kiinnittää blogit niiden taustaan ja syntyhistoriaan.

2. Suomen luetuimmat blogit ovat muotiblogeja

Blogien todellisista lukijamääristä on hankala saada tarkkaa tietoa, mutta suuntaa-antavia lukuja tarjoaa esimerkiksi Blogilistan Luetuimmat-lista. Syyskuun puolivälissä 2014 listan kymmenen kärjessä olevista blogeista kaikki kymmenen voidaan laskea muotiblogeiksi. Muotiblogit edustavatkin Suomalaisen blogosfäärin kovinta kärkeä.

3. Muotibloggaajat ovat suomalaisen blogosfäärin ammattimaistunein ryhmä

Muotiblogien kymmenvuotisesta historiasta ja niiden suuresta suosiosta johtuen muotibloggaajat ovat suomalaisen blogosfäärin ammattimaistuinein ryhmä. Muotibloggaajat erottaa muista bloggaajista juuri heidän tapansa toimia: bloggaamiseen käytetään valtavasti aikaa, juttuaiheita suunnitellaan tarkasti etukäteen, asuja kuvataa laadukkailla kameroilla ja käsitellään tuntikausia. Lue täältä, mikä erottaa ammattilaisbloggaajan harrastajasta.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *