Suomalainen blogosfääri 2014 ja katsaus tulevaan

Syksyt ovat tutkimusten julkaisemisen kulta-aikaa. Syksyisin julkaistaan myös viestintätoimisto Manifeston vuotuinen Blogibarometri, joka antaa mielenkiintoisen silmäyksen suomalaisen blogosfäärin nykytilaan. Kuudetta kertaa julkaistuun barometriin vastasi tällä kertaa 146 eri aiheista kirjoittavaa bloggaajaa.

Bloggaaminen yhä ammattimaistuneempaa

Tämän vuotisen Blogibarometrin tulokset noudattelevat oman tutkimukseni tuloksia. Blogibarometri 2014 -tutkimuksen merkittävin löydös on se, että bloggaaminen jatkaa ammattimaistumistaan. Barometriin vastanneista 76 prosenttia tienaa tai saa rahanarvoisia etuja blogillaan. Lisäksi jopa 37 prosenttia bloggaajista saa säännöllistä palkkaa bloggaamisestaan.

Myös omassa tutkimuksessani totean, kuinka ammattimainen bloggaaminen on yksi tämän hetken merkittävimmistä bloggaamisen etiikaan vaikuttavista tekijöistä. Se, onko bloggaaja harrastaja vai ammattilainen, vaikuttaa suuresti siihen, mitä bloggaamisen etiikalta voidaan edellyttää.

Blogibarometrissä todetaan kuitenkin, että bloggaamisen ammattimaistumisesta huolimatta bloggaamisen pysyminen harrastuksena on tärkeä tavoite jopa 64 prosentille vastaajista. Tutkimukseni perusteella blogilla ansaitseminen onkin muuttunut jopa liian tärkeäksi ja bloggaaminen haluttaisiin pitää edelleen vain hauskana harrastuksena.

Jatkuvaa liikettä blogosfäärissä

Tämän vuotinen Blogibarometri vahvistaa myös omalta osaltaan sen, minkä olen syksyn aikana konkreettisesti huomannutkin (12): suomalainen blogosfääri on jatkuvassa liikkeessä. Blogibarometrin mukaan bloggaajat siirtyvät blogiportaaleihin muun muassa lisänäkyvyyden ja ansaintamahdollisuuksien vuoksi, mutta portaaleista myös lähdetään.

Suurimpina syinä portaalista lähtemiseen on Blogibarometrin mukaan tyytymättömyys: liian rajoittavat sopimukset, korvauksen riittämättömyys suhteessa työmäärään ja se, ettei oma blogi sovi portaaliin. Nämä kaikki syyt vaikuttavat varmasti myös suuren blogipaon taustalla.

Mitä seuraavaksi?

Voi vain arvailla, miltä suomalainen blogosfääri näyttä vuoden kuluttua. Bloggaamisen ammattimaistuminen tuskin hiipuu. Pitkään mukana olleet bloggaamisen rautaiset ammattilaiset saattavat kuitenkin kokea tarvetta downshiftaukselle: kovalla työllä rakennettujen blogikonseptien ylläpitäminen käy todellakin työstä, josta olisi varmasti kiva joskus saada vähän lomaakin.

Blogisisältöjen kaupallistuminen ja blogien saavuttamien yleisöjen valjastaminen markkinointiin jatkanee myöskin kasvuaan. Tämän syksyn aikana isoa roolia blogosfäärissä ottaneiden blogitalojen toimet viittaavatkin vahvasti siihen, että mainostajille on jatkossa tarjolla yhä enemmän tarkemmin räätälöityjä yleisöjä.

Rahan liikkumista blogosfäärissä hillinnee kuitenkin jo viime vuonna virinnyt keskustelu piilomainonnasta blogeissa. Bloggaamisen ammattimaistuminen kehittää myös entistä tiedostavampia bloggaajia, jotka eivät enää suostu lukijoiden höynäyttämiseen mainosmiesten iloksi. Ammattimainen blogosfäärin osa onkin jatkossa yhä tiedostavampi. Bloggaajien ammattiylpeyden kohotessa myös jonkinlainen oman ammattiyhteisön perustaminen voi tulla ajankohtaiseksi.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *