Kuinka vaikeaa se voi olla?

Olen aikaisemminkin kirjoittanut kaupallisuudesta blogeissa ja siitä, kuinka kaupalliset kytkökset tulee blogiteksteissä ilmaista läpinäkyvästi ja yksiselitteisesti. Kyseessä on sinänsä hyvin yksinkertainen asia: jos bloggaaja saa jonkun tuotteen tai palvelun ilmaiseksi ja/tai hän saa jonkin brändin mainitsemisesta rahaa, tulee kytkös tuoda esille blogitekstissä selvästi.

Suomalainen blogosfääri on kuitenkin pullollaan esimerkkejä siitä, kuinka tämä yksinkertainen asia epäonnistuu.

Mutta miksi?

Bloggaajien kirjoittamisellaan kartuttamien ansioiden ja blogin tuomien mainostulojen luulisi olevan yleistä tietoa. Bloggaajien ei siis tarvitsisi piilotella kaupallistumista – onhan siitä puhuttu valtamedioissakin jo muutaman vuoden ajan. Blogaajat myös olettavat lukijoidensa tajuavan – miksi siis salailla?

Tuntuukin siltä, että bloggaajat merkitsevät ennemminkin sellaiset postaukset, joita EI ole tehty yhteistyössä kirjoituksessa mainitun tahon kanssa. Positiivinen arvio palvelusta tai imarteleva kuvaus jostain tuotteesta tuleekin siis herkästi tulkituksi mainospostaukseksi, ellei erikseen mainita kyseessä olevan bloggaajan (lahjomaton) mielipide.

Jos bloggaajat merkitsevät ne postaukset, jotka eivät ole mainoksia, täytyykö lukija olettaa, että kaikki muu blogissa sitten on mainosta? Ojasta allikkoon mennään joka tapauksessa. Siksi on äärettömän tärkeää, että bloggaajat todella merkitsevät yhteistyöt ja kytkökset ymmärrettävällä ja selkeällä tavalla. Tuotetta tai palvelua esittelevä blogiteksti, joka kirjoittamisesta saa rahaa, on mainos ja ilmoittamattajättäminen on piilomainontaa.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *