Valvira liittyi bloggaajia säätelevien viranomaisten joukkoon

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Verottajan ohella nyt myös Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on asettanut omat rajoitteensa blogisisällöille. Valviran ohjeistus alkoholimainonnasta päivitettiin vuoden 2015 alussa ja uudessa ohjeistuksessa on nostettu esiin myös alkoholilainsäädännön soveltaminen blogeihin.

Valviran ohjeistuksen mukaan:

“Mikäli esimerkiksi blogikirjoittaja toimii alkoholijuoman valmistajan, myyjän tai maahantuojan toimeksiannosta tai hän kirjoittaa alkoholijuomista korvausta vastaan, sovelletaan häneen samoja mainonnan rajoituksia kuin muihinkin mainostajiin.”

Jos siis bloggaaja tekee alkoholiin liittyvää kaupallista yhteistyötä, rinnastetaan tämä alkoholin mainostajaan. Täten esimerkiksi väkevien alkoholijuomien mainontakielto koskee myös bloggaajia: bloggaajat eivät saa korvausta vastaan esitellä blogissaan lainkaan väkeviä alkoholijuomia.

Valviran ohjeistuksessa kuitenkin todetaan, että satunnaiset tuotenäytteet ja niistä kirjoittaminen ilman alkoholijuomateollisuuden ohjailua on “vapaata kansalaiskirjoittamista”. Alkoholista saa siis edelleen kirjoittaa vapaasti, mutta vain, jos siitä ei makseta korvausta.

Hankala vai harmiton alkoholimainonta

Alkoholimainostajat ovatkin havainneet blogien valtavan potentiaalin ostovoimaisia kuluttajia tavoiteltaessa. Erinäisiä mietoja alkoholijuomia esitteleviä kaupallisia blogisisältöjä onkin alkanut näkyä yhä tiheämmin erityisesti lifestyle- ja ruokablogeissa.

Siidereistään tuttu Rekordelig on tehnyt yhteistyötä nuorempia naisia puhuttelevien bloggaajien, kuten Annika O:n kanssa. Fresitan blogikampanjassa keskityttiin puolestaan juhliin ja kattauksiin, mukana muun muassa Coco Sweet Dreams -blogi. Tuoreessa White Trash Disease -blogin kirjoituksessa esitellään Cantin valko- ja punaviinivalkoimaa sekä kuohuvia varsin kattavasti eri ruokien pareina kesäisellä piknikillä.

Alkoholi on siis yhä vahvemmin esillä blogeissa. Bloggaajien taiten tuottamien sisältöjen ansiosta tuote kuin tuote muuttuu blogia uskollisesti seuraavien lukijoiden silmissä pakko saada -jutuksi. Tässä alkoholijuomat tuskin ovat poikkeus. Mielenkiintoista onkin, että kaupalliset, alkoholia käsittelevät sisällöt ylipäätään sallitaan blogeissa. Pääseehän blogia lukemaan kuka tahansa – siis myös alaikäiset.

Vaikkapa Rekordeligin omille sivuille suunnistaessa törmää muistutukseen, että sivulla vierailevan tulisi olla täysi-ikäinen. Tätä ikä-kynnystä ei kuitenkaan alkoholia käsittelevissä blogikirjoituksissa ole. Erityisesti lasten ja nuorten kannalta jo muutoinkin ongelmallinen alkoholimainontaa koskeva lainsäädäntö onkin vaikeuksissa blogien kanssa.

Kaupallinen sisältö kaipaa sääntöjä

Bloggaajien kannalta taas yhden viranomaisen asettama ohjeistus on jälleen yksi bloggaamisen vapautta rajoittava seikka. Bloggaajia rajoitetaankin jo nykyisellään monesta suunnasta, mutta pääsääntöisesti vain silloin, kun kyseessä on kaupallinen sisältö. Lisääntynyt viranomaissääntely osoittaakin, että siellä missä liikkuu raha, tarvitaan sääntöjä.

“Vapaata kansalaiskirjoittamista” saanee harjoittaa huoletta jatkossakin – tietysti hyvän maun rajoissa kenenkään kunniaa loukkaamatta. Sen sijaan kaupallisten blogisisältöjen osalta viranomassääntely tullee vain kiristymään. Mitä kaupallisemmaksi blogisisällöt muuttuvat, sitä moninaisempiin sääntöihin ja rajoituksiin täytyy bloggaajienkin varautua.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *