Blogilehdet venyttävät piilomainonnan rajoja

Erityisesti muoti- ja lifestyle- sekä ruokabloggaajat ovat jo muutamia vuosia vierailleet printtilehtien sivuilla. Ruokabloggaajat tekevät reseptejä ruokasivuille ja alan erikoislehtiin, sisutusbloggaajat antavat vinkkejä säilytysratkaisuihin ja muotibloggaajalla on oma kuukausittain julkaistava kolumni naistenlehdessä.

Nyttemmin bloggaajat ovat kuitenkin saaneet peräti kaksi omaa lehteä: Terassimedian kustantamana ilmestyy sekä Oloblogit että Kotiblogit -lehti. Vuonna 2015 kolme kertaa ilmestyvien lehtien sisältö koostuu kokonaisuudessaan valikoitujen bloggaajien sisällöistä. Kotiblogit-lehden verkkosivuilla kerrotaan, että lehteen on poimittu “kymme­nistä kotimaisista asumisen ja kodin blogeista parhaat palat”.

Suomessa on aiemminkin tavoiteltu mammonaa “blogilehdillä. “Vuonna 2011 lanseerattiin muotiin keskittyä New Look, joka kuitenkin kaatui nopeasti huonon sisältönsä vuoksi.

Miksi?

Konseptina blogilehti tuntuu kovin ohuelta. Jos kaikki lehden sisällöt on jo kertaalleen julkaistu sähköisellä alustalla ja ne ovat kaikkien vapaasti luettavissa, miksi kukaan maksaisi samasta sisällöstä painetussa muodossa? Eikös se paperilehti ollut muutenkin jo viimeisellä matkallaan? Aikakauslehtiä lopetetaan tasaiseen tahtiin ja sisällöt pyritään keskittämään verkkoon.

Tuntuukin, että blogilehdet on luotu lukijoiden sijaan mainostajia varten. Markkinointi & Mainonta -lehden toimittajan Irmeli Salon mielestä sekä Oloblogit että Kotiblogit -lehdissä “yhteys journalmismiin on hyvin ohut”. Jutut keskittyvät tavaroihin ja brändeihin tavoitteenaan pääasiassa ilmoittajien houkuttelu. Toki myös mukaan pääsevät bloggaajat saavat näkyvyyttä blogilleen.

Lukijan näkökulma on blogilehdissä unohdettu täysin. Salon mukaan lukija ei huomaa blogisisällön ja maksetun mainoksen eroa ja lehdet “rymistelevät ronskisti piilomainonnan rajoja”. Onkin jokseenkin uskomatonta, että tällaista “journalismia” harjoitetaan – varsinkin kun Julkisen sanan neuvosto JSN julkaisi ennen kesää lausuman mainonnan merkitsemisestä. Lausumassa muistutetaan Journalistin ohjeiden edellyttävän, että “tiedotusvälineet erottavat selkeästi toisistaan ilmoitukset ja toimituksellisen aineiston sekä torjuvat piilomainonnan”.

Luulen ja toivon, ettei blogilehtiä nähdä tässä muodossa enää ensi vuonna.

 

 

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *