Nuori ruotsalaisbloggaaja sai tuomion piilomainonnasta

Ruotsalainen Dagens Media uutisoi nuoren ruotsalaisbloggaajan jääneen kiinni piilomainonnasta. Ruotsin kuluttajaviranomainen antoi langettavan tuomion piilomainonnasta vasta 14-vuotiaaalle Missilisibell-blogia pitävälle Lisa Jonssonille. Tuomio koskee Jonssonin joulukuussa 2014 julkaisemaa YouTube-videota, jossa bloggaaja esittelee ruotsalaisen JFR-meikkiverkkokaupan tuotteita. Videolla Jonsson tarjoaa katsojille alennuskoodin verkkokauppaan ja kannustaa osallistumaan verkkokaupan kilpailuun. Videon kuvauksessa on lisäksi suoria linkkejä verkkokauppaan.

Ruotsin kuluttajaviranomaisen (Reklamombudsmannen, RO) mukaan video rikkoo mainoslainsäädäntöä: video ei ole selkeästi tunnistettavissa mainokseksi ja kaiksen lisäksi se on kohdennettu alaikäisille. RO:n mukaan video pyrkii hyödyntämään lasten luonnollista hyväntahtoisuutta ja puuttuvaa kritiikkiä mainosviestejä kohtaan.

RO:n tuomion taustalla on innovaatiojohtaja Gustav Martner luova toimisto CP+B:stä. Martner sanoo nostaneensa esille vain yhden tuhansista vastaavista YouTube-videoista. Missilisibell-blogin video valikoitu kuluttajaviranomaiselle kanneltavaksi siksi, että blogi on yksi suurimmista lasten medioista Ruotsissa. Teollaan Martner peräänkuuluttaa aikuisten vastuuta: lapsille on tarjottava luotettavia ja laadukkaita verkkomedioita.

Sekä bloggaa Jonsson että kosmetiikkatuotteet tarjonnut JRF kiistävät, että video olisi ollut (piilo)mainos. Verkkokaupan mukaan kyseessä oli suosittu videogenre, “haul video“, jossa esitellään jonkin tuote, sen ostopaikka, ominaisuudet ja hinta. Jonssonilla ja verkkokaupalla ei osapuolten mukaan ole keskinäistä sopimusta.

Nähdäänkö vastaavaa Suomessa?

Ruotsalaisblogeissa on aiemminkin nähty piilomainontaa. Esimerkiksi suosittua Blodinbella-blogia pitävää Isabella Löwengrip on vuosina 2012 ja 2013 saanut huomautuksia piilomainonnasta. Ruotsalaisblogeissa kaupallisen sisällön erottaminen muusta sisällöstä onkin paikoin todella epäselvää. Tässä asiassa länsinaapurimme ovatkin suomalaisia siskojaan jäljessä. Vaikka Ruotsin kuluttajaviranomainen on laatinut omat toimintaohjeensa, on ruotsalainen blogosfääri suoranainen villi länsi. On mielenkiintoista, kuinka bloginsa – ja oman brändistä – huippuun virittäneillä bloggaajilla voi olla varaa toimia hähmäisesti.

Vain aika näyttää, koska Suomessa nähdään ensimmäinen blogia koskeva piilomainontatuomio tai alan toimintatapoihin huomion kiinnittävä lausuma. Aikakauslehtien sivuilla bloggaavien soisi pääsevän JSN:n syyniin ja koko alan toimintaa voisi kriittisesti tarkastella Kuluttaja-asiamies. Ruotsissa tuomio sai alkunsa yksityishenkilön ilmoituksesta, ja myös Suomessa paras tapa saattaa asioita viranomaisten tietoisuuteen on olla itse aktiivinen.

Suomen sanotaan olevan monessa asiassa pari vuotta Ruotsia jäljessä. Näin tuskin kuitenkaan on piilomainonnan osalta. Suomalaiset bloggaajat ovat valveutuneita ja kunnioittavat lukijoitaan. Läpinäkyvyys on suomalaisbloggaajille tärkeä arvo, joten ainakaan tietoista mainosviestien piilottamista Suomessa tuskin nähdään. Epätietoisuus ja epäselvyys ovatkin sitten asia erikseen.

One comment on “Nuori ruotsalaisbloggaaja sai tuomion piilomainonnasta

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *