Ruotsi vie blogimaaottelun näytöstyyliin

Ruotsalaiset tuntuvat menestyvän suomalaisia paremmin asiassa kuin asiassa – niin myös bloggaamisessa. Tarkasteltiinpa sitten blogien lukijamääriä tai bloggaajien ansaitsemia rahasummia (lue lisää ruotsalaisbloggaajien tienesteistä täältä), on Ruotsi vähintäänkin valovuoden edellä Suomea.

Ruotsalaisblogien lukijamäärät kymmenkertaisia

Blogien lukijamäärissä Suomi häviää maaottelun kirkkaasti: Suomessa huippusuosituksi voi kutsua blogia, jolla on yli 100 000 uniikkia lukijaa kuukausittain. Tällaisia blogeja on Suomessa kymmenkunta. Ruotsissa huippusuosion raja on sen sijaan kymmenen kertaa korkeampi: suosituimmat ruotsalaisbloggaajat keräävät kuukaudessa reilusti yli miljoona lukijaa.

Porter Novellin pohjoismaisten viestintätoimistojen blogitutkimuksen mukaan Suomen suosituinta lifestyle-blogia*, MiniFitness:iä lukee kuukausittain noin 130 000 lukijaa. Ruotsin suosituin bloggaaja, Blondinbella, nokittaa 4,2 miljoonalla lukijallaan. Ero on huima ruotsalaisten eduksi.

Superjulkkikset tienaavat miljoonia

Suomen Porter Novelli -viestintätoimistoketjun toimitusjohtaja Pia Jännes mainitsee ruotsalaisblogien huoman suosion syyksi Markkinointi & Mainonta -lehden jutussa kaksi seikkaa: ensiksikin ruotsalaisbloggaajat ovat kotimaassaan superjulkkiksia. Suomessa suosio löytyy sen sijaan Jänneksen mukaan blogissa esiintyvien teemojen kautta. Toiseksi eroksi Jännes nostaa kielen: suosittuja ruotsalaisblogeja luetaan Jänneksen mukaan ympäri Pohjoismaiden, myös Suomessa.

On totta, että ruotsalaisbloggaajat todellakin ovat superjulkkiksia. Tämä ei kuitenkaan ole syy, vaan seuraus. Myöskään kielimuuri ei selitä ruotsalaisbloggaajien huimaa suosiota: pohjoismaiset kielet eroavat toisistaan kuitenkin niin paljon, että muissa Pohjoismaissa ruotsalaisblogeja tuskin luetaan ruotsiksi. Suosituimmissa blogeissa niin Ruotsissa kuin Suomessakin onkin englanninkieliset tekstit kotimaisen kielen lisäksi. Täten myös suosittuja suomalaisblogeja voivat seurata kaikki englanninkielentaitoiset maasta riippumatta.

Aikaa, rahaa ja myyviä konsepteja

Jänneksen syyt eivät siis riitä selittämään ruotsalaisten huimaa etumatkaa. Yksinkertaisin selitys on aika: Ruotsissa bloggaaminen on ollut bisnestä jo vuosia ja se näkyy. Ruotsalaiset huippubloggaajat ovat rakentaneet itsestään brändejä, joilla tahkotaan rahaa. Blogi-imperiumia ei rakenneta viikossa, joten etumatka on eduksi blogimaaottelussa.

Toiseksi, kuten me suomalaiset kovin hyvin tiedämme: ruotsalaiset ovat erittäin taitavia rakentamaan myyviä konsepteja. Bloggaajan nimellä myydään vaatteita, hajuvesiä  ja aikakauslehtiä – puhumattakaan siitä, että bloggaaja käy vierailemassa tv-ohjelmissa, radiossa tai lehden palstalla. Kun bloggaaja todellakin on kaikkialla, on superjulkkiseksikin helpompi nousta.

Lopulta kysymys on myös resursseista: jos bloggaamiseen panostaa kaiken aikansa ja rahansa, antaa se lopulta jotain takaisinkin. Ruotsalaisbloggaajilla on omat toimistotilansa bloggaamista varten ja asukuvat ottaa ammattikuvaaja tuhansia maksavalla järjestelmäkameralla. Kuvia käsitellään ammattitason ohjelmilla tuntikausia ja postauksia hiotaan antaumuksella.

Ruotsalaisbloggaajille bloggaaminen todellakin on työ, jossa opiskelut ja normaalit päivätyöt saavat väistyä. Tällaisella paneutumisella – ja intohimoisella asenteella bloggaamiseen tulostakin vääjäämättä tulee.

Yhdessä asiassa me suomalaiset olemme kuitenkin edellä. Suomessa bloggaajat ovat eettisesti valveutuneempia ja osallistuvat blogien sääntelyyn ja kaupallisuuden rajanvetoihin liittyvään keskusteluun kiitettävästi.

Markkinointi & Mainonta -lehden jutun kommenttikenttään on nostettu esiin Venla Savikujan blogin lukijamääristä, jotka ovat kommentoijan mukaan 215 000 uniikkia lukijaa kuukausittain. Tämä nostaisi Elämää Venlan Silmin -blogin suosituimmaksi.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *