JSN: Mainos on mainos, ei arvoitus

Julkisen sanan neuvosto JSN on antanut 20.5.2015 lausuman medialle mainonnan merkitsemisestä. Lausumassa muistutetaan Journalistin ohjeiden edellyttävän, että “tiedotusvälineet erottavat selkeästi toisistaan ilmoitukset ja toimituksellisen aineiston sekä torjuvat piilomainonnan”. Ohjekohtaa on kuitenkin tulkittu “horjuvasti” ja mediassa on käytetty jos jonkinlaisia ilmauksia merkitsemään kaupallista sisältöä.

JSN linjaa, että kaikista ilmoituksista, advertoriaaleista sekä muusta perinteisestä kaupalliesta sisällöstä käytetään sanaa mainos. Se on kaikille tuttu ja yksiselitteinen käsite. Kuitenkin verkon moninaisten uusien mainosmuotojen merkitsemiseen ovat “perinteiset termit ilmoitus ja mainos ovat osoittautuneet käytännössä liian yleisluonteisiksi”. Siksi erityisesti verkossa JSN suosittaa käyttämään termiä “kaupallinen yhteistyö”. Termejä on käytettävä JSN:n mukaan siten, että lukija erottaa ne selkeästi.

Mainos, ei arvoitus

JSN:n lausumassa linjataan jälleen tuttu totuus: mainos on aina mainos. JSN:n puheenjohtaja Risto Uimonen taustoittaa lausumaa blogitekstissään. Uimonen pohtii erityisesti uusien mainosmuotojen synnyttämien termien tunnistettavuutta: “Tunteeko yleisö esimerkiksi, mitä sanat advertoriaali, kumppaniblogi tai sponsoroitu sisältö tarkoittavat? Ovatko ne mainoksia, joiden julkaisemisesta media saa tuloja?”

On erinomaista, että myös JSN on herännyt käsitteiden moninaisuuteen ja merkintöjen hähmäisyyteen. Useamman vuoden ajan tulkinnat mainoksen ja muun sisällön välillä on jätetty lukijoiden vastuulle. Kuten olen aiemmin kirjoittanut, kaupallisia kytköksiä ei kuitenkaan tulisi piilottaa tekstin sekaan lukijoiden ratkaistaviksi arvoituksiksi. Samoilla linjoilla on nyt myös Uimonen ja JSN: “Jotta asiaa ei tarvitse arvailla, JSN suosittelee, että kaikki itsesääntelyyn sitoutuneet tiedotusvälineet käyttävät sanaa mainos aina, kun on epäselvyyttä, tunnistaako yleisö mainoksen mainokseksi.”

Miten lausuma näkyy blogeissa?

Vaikka kevyempitä aiheita käsitteleviä blogeja ei suoranaisesti lasketa journalistisen itsesääntelyn piiriin, vaikuttaa JSN:n lausuma myös bloggaajiin. Varsinkin ne, jotka pitävät blogiaan jonkin journalistiseen itsesääntelyyn sitoutuneen tiedotusvälineen sivuilla, saavat skarpata merkinnöissään. Lausumassa linjataankin: “Tiedotusvälineiden on lisäksi huolehdittava siitä, että yleisö pystyy erottamaan median julkaisemissa ulkopuolisten kirjoittajien blogeissa mainonnan journalistisesta sisällöstä.”

Blogiportaaleissa ja oman verkkotunnuksen alla bloggaaviin JSN:n lausuma ei suoranaisesti vaikuta. Läpinäkyvyys on kuitenkin kaikkien etu, joka lisää bloggaajan uskottavuutta ja luotettavuutta niin lukijoiden kuin yhteistyökumppanienkin silmissä. Siksi ainakin minä toivon, että vähintään jokainen ammattimaisesti toimiva bloggaaja omaksuisi JSN:n lausumassa esitetyt merkintätavat.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *