Australialaismallin avautuminen aloitti tärkeän keskustelun

Sosiaalinen media kuohahti reilu viikko sitten, kun australialainen malli, bloggaaja ja somejulkkis Essena O’Neill jätti kiihkoilevan YouTube-videon myötä jäähyväiset somelle. Syynä oli O’Neillin mukaan sosiaalisen median epäaitous: kaikki on kiillotettua ja epäaitoa, eikä kenenkään elämä ole oikeasti sellaista, millaiseksi sitä sosiaalisessa mediassa kuvitetaan.

O’Neillin avautuminen on saanut monet suomalaiset bloggaajat kirjoittamaan omat vastineensa aiheeseen liittyen. Lähes poikkeuksetta kaikki bloggaajat tyrmäävät O’Neillin sosiaalista mediaa kohtaan kohdistamat syytökset. Nyt-liitteen haastattelema, Pupulandia-blogia kirjoittava Jenni Rotonen vastaa O’Neillin aitous-väitteeseen toteamalla, ettei sosiaalisessa mediassa haluta edes katsella toisten sotkuisia koteja ja pyykkivuoria. Rotosen mukaan some on juuri sellainen, kuin ihmiset siitä tekevät: aito tai epärealistinen.

Myös Tickle Your Fancy -blogia kirjoittava Sara Vanninen ottaa blogissaan osaaO’Neillin käynnistämään keskusteluun. O’Neill kritisoi sosiaalisen median kaupallisuutta ja sitä, kuinka somejulkkiksille ja bloggaajille maksetaan kaupallisten viestien sijoittamisesta omien sisältöjensä sekaan. Vanninen ottaa napakasti kantaa kaupallisuuteen toteamalla: “Joka ikinen työkseen bloggaava harrastaa blogimarkkinointia. Mainostajat ovat yksinkertaisesti se syy bloggaaja ammattinimikkeen olemassaoloon.”

Vanninen ei nää blogien kaupallisuutta ongelmallisena – kunhan mainosyhteistyöt sopivat blogin ja bloggaajan tyyliin. Vanninen nostaa esille myös, etteivät hänen lukijansa koe tehdyn lukijatutkimuksen mukaan kaupallista sisältöä häiritsevänä. Lisäksi Vannisen mukaan on tärkeää, että kaupallinen sisältö on “ymmärrettävää“: kaupallisesta yhteistyöstä ilmoitetaan aina heti blogipostauksen ensimmäisessä lauseessa. Vanninen myös peräänkuuluttaa yhteisiä pelisääntöjä mainontaan, jottei “seuraajien tarvitsisi arvuutella, että onkohan tämä nyt mainos vai ei“.

Tietoisuutta lisäävää keskustelua

Australialaismallin avautumisesta voi olla montaa mieltä. O’Neillin purkaus sai kuitenkin aikaan kiinnostavaa keskustelua: suositut suomalaiset bloggaajat kokivat tarpeelliseksi kertoa oman näkökulmansa aiheeseen – O’Neillin “syytökset” kohdistuivat osaltaan myös heihin.

Sosiaalisen median ja blogien aitous on loputon keskustelu siitä, haluavatko seuraajat nähdä kauniita kuvia ja inhorealistisia otoksia arjesta. Aitous osoittautui kuitenkin tutkimukseni perusteella bloggaajille tärkeäksi asiaksi bloggaamisessa. Aitous ei kuitenkaan tarkoita inhorealismia: tutkimuksessa haastattelemieni bloggaajien mukaan voi olla aito, vaikkei esittelisikään kodin pahinta kaaosta somessa. Harvoin meillä on myöskään töihin lähtiessämme tapana jättää siistiytymättä: aito voi siis olla, vaikka olisikin hieman sliipattu.

Aitouden ohella tärkeä osa O’Neillin aikaansaamaa keskustelua on sosiaalisen median kaupallisuuden esiin nostaminen. Ammattibloggaajien elinkeino muodostuu erinäisistä kaupallisista yhteistöistä saaduista tuloista ja se on todellakin ihan ok. Ongelma onkin enenmmin, etteivät sadat tuhannet lukijat ja seuraajat tiedosta niitä mekanismeja, joita blogipostausten ja Instagram-kuvien takana vaikuttaa.

Ei nimittäin todellakaan ole sattumaa, että tietty tuote ilmestyy some-julkkiksen Instagram-feediin. Yksittäisen kuvan julkaisemisesta voi kilahtaa bloggaajan tilille useita satasia ja vaikka kaupalliset Instagram-kuvat olisikin merkitty asianmukaisin hashtagein, havaitsee harva siltikään kyseessä olevan maksettu mainos. Lisäksi harmillisen moni jättää kaupalliset Instagram-kuvat edelleen merkitsemättä.

Kaupallisten blogipostausten merkitseminen on Suomessa onneksi jo erittäin kiitettävällä tasolla. Mutta kuinka moni lukija oikeasti ymmärtää, että kaupalliseksi merkitty sisältö on suoraa verrattavissa mainokseen? Suhtaudutaanko näihin sisältöihin samalla tavalla kuin suhtautuu muuhun mainontaan?

On hienoa, että suomalaiset bloggaajat ovat ottaneet kantaa keskusteluun. Toivottavasti bloggaajien kirjoitukset herättelevät myös lukijoita havainnoimaan ja tunnistamaan kaupallisia viestejä. Mainonta on hyvä asia, kunhan tietää olevansa sen kohteena!

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *