Bloggaamista pähkinäpalkalla

Indiedays ja Blogirinki Media järjestivät Bloggers’s Inspiration Day -tapahtuman lauantaina 23.4.2016 Helsingin Kattilahallilla. Tapahtumaan oli kutsuttu suomalaisia bloggaajia sekä blogiportaalien yhteistyökumppaneita, joiden pisteillä bloggaajat pääsivät tutustumaan eri brändien tuotteisiin.

Bloggaajat saivat ottaa tapahtumasta mukaansa tuotekassin, joka sisälsi erään pähkinävalmistajan pähkinöitä sekä makeisvalmistajan suklaata.

Muutamia päiviä tapahtuman jälkeen Indiedays lähestyi tapahtumaan osallistuneita bloggaajia sähköpostiviestillä, jossa kehotettiin bloggaajia kirjoittamaan saamistaan pähkinöistä ja suklaasta. Kannustimena postausten kirjoittamiselle oli mahdollisuus saada lisää näitä samaisia pähkinöitä ja suklaata. Viesti sisälsi blogipostauksiin lisättävän seurantalinkin ja toiveen yhteistyön merkitsemisestä sekä liitetiedostona vieläkin tarkempia ohjeita blogipostauksen tekemistä varten.

Suomen suurin blogitalo pyysi bloggaajia töihin – pähkinäpalkalla.

Ajattelemattomuutta ja osaamattomuutta

Pähkinäpalkalla bloggaamisesta tulee mieleen muutaman viikon takainen tapaus, jossa opetus- ja kulttuuriministeriö kutsui sarjakuvataiteilijoita piirtämään seminaariinsa ilman palkkaa. Tässäkin tapauksessa taho, jonka pitäisi pyrkiä ajamaan ammattiryhmän etuja, pyysikin ilmaista työtä.

Valitettavaa ajattelemattomuutta ja osaamattomuutta on nähtävissä kummassakin tapauksessa. Tehdystä työstä kuuluu maksaa sitä vastaava rahallinen palkkio, sillä ruokapalkalla tai pähkinöillä ei makseta kauppalaskua tai vuokraa. Tämä pitäisi olla selvää niin opetus- ja kulttuuriministeriölle kuin Suomen suurimmalle ja vanhimmalle blogitalolle.

Bloggaajien postauksia ja muita some-julkaisuja varten tekemä suunnittelu-, kirjoitus- ja valokuvaustyö on kuitenkin työtä siinä missä muukin – ja kunnon työstä kuuluu maksaa asianmukainen korvaus. Lisäksi brändin näkyminen tuhansia uniikkeja viikkolukijoita tavoittavassa blogissa on mainos – ja mediatila maksaa myös blogeissa.

Bloggaajien arvostus korkeammalle

Bloggaajien kehottaminen töihin pähkinäpalkalla kertoo alalla laajemminkin vallitsevasta suhtautumisesta bloggaajiin: heitä ei pidetä ammattilaisina, eikä bloggaamista mielletä oikeaksi työksi.

Kaikissa blogitaloissa ei toki toimita näin, vaan päinvastoin edistetään bloggaajien etuja ja pyritään kaikin tavoin lisäämään bloggaajien arvostusta. Asennemuutoksen aikaansaaminen edellyttääkin työtä niin bloggaajia edustavilta tahoilta kuin bloggaajilta itseltään.

Pähkinäbrändin tapauksessa tavoiteltu bloginäkyvyys olisikin voitu tavoittaa asianmukaisesti, jos mukaan haluttuja bloggaajia olisi lähestytty ammattimaisen yhteistyökyselyn muodossa heitä edustavan blogitalon välityksellä. Kiinnostuneiden bloggaajien kanssa olisi voitu luontevasti siirtyä sopimaan toteuttamiseen liittyvistä yksityiskohdista – sisältötoiveista, postaukseen lisättävistä linkeistä ja yhteistyömaininnoista sekä palkkiosta. Lopputuloksena olisi ollut ennalta tiedossa ollut määrä laadukkaasti ja sovitussa aikataulussa toteutettuja sisältöjä.

Postauskehotuksista pähkinäpalkalla ei tule kuin paha mieli. Mutta kun blogiyhteistyö toteutetaan oikein, siitä hyötyvät kaikki – niin brändi, blogitalo kuin bloggaajatkin.

11 vastausta artikkeliin “Bloggaamista pähkinäpalkalla

  1. Komppaan ihan satasella!

    Blogirinki Media hoitaa kuitenkin yhteistyöt aina esimerkillisesti: yhteistöistä maksetaan kunnollinen korvaus, kampanjat ovat tavoitteellisia ja ne sovitaan ammattimaisesti. Tämä pitää Blogiringin kanssa aina paikkansa: ”Pähkinäbrändin tapauksessa tavoiteltu bloginäkyvyys olisikin voitu tavoittaa asianmukaisesti, jos mukaan haluttuja bloggaajia olisi lähestytty ammattimaisen yhteistyökyselyn muodossa heitä edustavan blogitalon välityksellä. Kiinnostuneiden bloggaajien kanssa olisi voitu luontevasti siirtyä sopimaan toteuttamiseen liittyvistä yksityiskohdista – sisältötoiveista, postaukseen lisättävistä linkeistä ja yhteistyömaininnoista sekä palkkiosta. Lopputuloksena olisi ollut ennalta tiedossa ollut määrä laadukkaasti ja sovitussa aikataulussa toteutettuja sisältöjä. Postauskehotuksista pähkinäpalkalla ei tule kuin paha mieli. Mutta kun blogiyhteistyö toteutetaan oikein, siitä hyötyvät kaikki – niin brändi, blogitalo kuin bloggaajatkin.”

    Joku kyseisistä medioista voi varmasti avata mistä tässä Cloettan ja Nutsalin jutussa on kyse, mutta halusin vain korjata näin Blogiringin bloggaajana, että meitä ei ole koskaan kyseisen mediatalon taholta aliarvioitu. 🙂

  2. Aiheellinen postaus! Mikään ei tässä maailmassa muutu, jos asioista ei puhuta suoraan, avoimesti ja julkisesti.

    Onneksi maailma on jo muuttumassa. Emmin yllä vinkkaaman Blogiringin lisäksi on olemassa ainakin toinen blogiportaali, 40+blogit, joka ei tarjoa omille bloggaajilleen yhtään yhteistyöehdotusta ilman rahallista palkkiota tehdystä työstä. Palkkio on siis aina bloggaajalle riihikuivaa rahaa, ei pähkinöitä, vessapaperia tai näkyvyyttäkään.

    Jokainen postaus suunnitellaan alusta yhteistyössä tilaajan kanssa, sillä näin yhteistyöpostauksilla saavutetaan kaikkia osapuolia tyydyttävä lopputulos.

    Joskus olisi mukava, että näihin aiheellisiin keskusteluihin ottaisi osaa ja kommentoisi myös yhteistyötä harjoittavat tilaajaosapuolet. Ainakin he, jotka maksavat haluamastaan yhteistyöstä asianmukaisen korvauksen ja ovat silti tyytyväisiä lopputulokseen. Heitäkin todistetusti jo onneksi on.

    Niitä päiviä odotellessa :).

    1. Juuri näin! Onneksi näitä bloggaajien etuja ajavia tahoja löytyy useampiakin – näissä kommenteissa mainittujen lisäksi muun muassa Suomen Blogimedia on perustamisestaan lähtien pyrkinyt siihen, että bloggaajille maksetaan heidän tekemästään työstä asianmukainen korvaus 🙂

      Blogiyhteistyötä asianmukaisesti ostavien ja teettävien tilaajien kommenttien ohella minua kiinnostaisi kuulla myös niiden tahojen ajatusmaailmaa, jotka eivät ymmärrä bloggaamisen olevan työtä ja blogeissa saatavan näkyvyyden olevan ihan oikeaa mediatilaa – ja haluavat siis silti tehdä blogiyhteistyötä.

  3. Kyseinen mediatalo lienee syynä siihen, että lahjakortit oli jossain vaiheessa ainoa tapa saada pr-toimistojen kamppiksista korvaus, sillä ID:n bloggaajat ei saaneet (saa edelleenkään?) ottaa rahaa vastaan muista kuin ID:n diileistä. Siksi tää pähkinädiili lähinnä huvittaa, pelleinähän he bloggaajia pitää. Ja tää on varmasti syynä siihen, että bloggaajat ottaa kaiken kaman vastaan ja myy sitä sitten fb-kirppiksillä, rahaa kun ei näytä tippuvan ja pähkinöillä on snadisti hankala maksaa ruokalaskua.

    Tämä toimintamalli on sellainen, mitä ainakin Suomen Blogimedia ja Bella-blogit yrittää kitkeä pois, muista en osaa sanoa kun ei ole kokemusta. Onneksi en ole hypännyt ID:n kelkkaan pyynnöistä huolimatta.

    1. Hurjan kuuloinen kehä, joka pitäisi katkaista! Blogitalojen ohella myös bloggaajia voisi rohkaista olemaan ylpeämpiä omasta työstään ja antamaan sille arvoa. Mitä jos kaikki kieltäytyisivät pähkinädiileistä – saisimmekohan muutoksen aikaan? 🙂

  4. Todella hyvä postaus. Asioista on puhuttava, jos haluaa muutosta. Liian usein itse törmään samaan ilmiöön. :/ Saako tämän jakaa fb?

  5. Aihe on hyvä ja tärkeä, bloggaajien työn arvostuksesta ei varmaan koskaan voi puhua liikaa. Me Blogirinki Mediassa olemme alusta alkaen korostaneet sitä, että ammattimaisesti hoidetusta työstä pitää aina maksaa asiaankuuluva palkkio. Osaltamme olemme halunneet olla mukana luomassa alan pelisääntöjä, jotta bloggaajien asema parantuisi ja blogimarkkinoinnin käytännöt selkeytyisivät. Myös Indiedays on jo vuosia kehittänyt blogimarkkinointia ja luonut mahdollisuuksia ammattimaiselle bloggaamiselle. Nyt yhteinen tarkoituksemme on tarjota entistä parempia mahdollisuuksia niin asiakkaillemme kuin bloggaajillemmekin ja olla mukana luomassa alan eettistä koodistoa.

    Tässä kyseisessä tapauksessa on nyt kuitenkin harmillisesti sekoitettu keskenään kaksi alalla käytössä olevaa sosiaalisen median markkinointitapaa; ostettu ja ansaittu media. Ostettua mediaa blogeissa ovat siis kampanjat ja sisältöyhteistyöt, joista aina sovitaan yhdessä aikataulu ja tavoitteet sekä maksetaan bloggaajalle rahapalkkio (tai ainakin toivon, että kaikki alan toimijat näin tekevät). Ansaittua mediaa taas ovat pr-tyyppiset yhteistyöt, joissa bloggaaja saa pienen määrän tuotteita / edullisen lahjakortin / kutsun tapahtumaan ja tästä halutessaan bloggaaja kirjoittaa postauksen tai tehdä somejaon, mitään velvoitetta tähän ei kuitenkaan ole. Tämä käytäntö on varsin tuttu tapahtumista ja messuilta, mutta myös esimerkiksi kirjakustannuspuolella (bloggaajalle lähetetään arvostelukappale luettavaksi ja mukana tulee nippu tiedotteita ja postausohjeita, vaikkei mitään velvoitetta olekaan). Ostettu ja ansaittu media ovat molemmat toimivia markkinointikeinoja, kun ymmärtää alan pelisäännöt ja etiikan.

    Mainitussa pähkinäpussitapauksessa on siis kyse juuri tuollaisesta pr-yhteistyöstä, jossa tuotteita jaettiin bloggaajille ja he saivat niistä kirjoittaa, jos halusivat. Tuotteiden mukana jaettiin tiedote, joka lähetettiin bloggaajille tapahtuman jälkeen myös sähköpostilla. Samaisen asiakkaan kanssa tehtiin myös suunnitelmallinen sisältöyhteistyökampanja, johon oli ennakkoon valittu bloggaajat, joille myös maksetaan yhteistyöstä palkkiot. Samanlainen malli oli käytössä muidenkin tapahtuman yhteistyökumppanien kanssa. Näiden kahden erityyppisen yhteistyömallin lisäksi bloggaajilla oli tapahtumassa mahdollisuus sopia omista yhteistöistä tapahtumakumppanien kanssa suoraan. Eli tarkoituksenamme oli tarjota mahdollisimman paljon erilaisia yhteistyötapoja niin ammattimaisesti kuin harrastuksenaan bloggaaville. Ja selkeästi tästä tykättiin, parhaillaan käynnissä olevan kävijäpalautekyselyn mukaan 90% vastaajista piti näytteilleasettajien osastoja kiinnostavina ja 86% koki tapahtumassa tarjotut yhteistyömahdollisuudet kiinnostavina.

    Tottakai parannettavaa aina varmasti on ja jatkossa me Blogirinki Medialla ja Indiedaysilla pyrimme viestimään vielä selkeämmin yhteistyömme pelisäännöistä, jottei vastaavanlaisia väärinkäsityksiä enää synny. Ja jatkamme osaltamme bloggaajien aseman parantamista ja sosiaalisen median markkinoinnin kehittämistä, aivan kuten te siellä Bablerilla ja Suomen Blogimediallakin varmasti teette. Olemme samaa mieltä kanssasi siitä, että oikein toteutetusta blogiyhteistyöstä hyötyvät kaikki – niin brändi, blogitalo kuin bloggaajatkin.

    1. Kiitos kommentistasi, Laura!

      Olet oikeassa, että ostettu ja ansaittu media ovat toimivia markkinointikeinoja, kun alan pelisäännöt ja etiikka on hallussa. Kuvaat myös hyvin sen, miten PR toimii myös blogialalla: bloggaajat saavat tuotenäytteitä, kirjojen arvostelukappaleita, tapahtumakutsuja jne., mutta mitään velvoitetta kirjoittaa niistä ei ole – eikä pitäisikään olla.

      On hienoa, että pyritte tarjoamaan erilaisia yhteistyötapoja niin ammattimaisesti kuin harrastuksekseen bloggaaville. Harrastuksekseen bloggaavien työpanos ei kuitenkaan ole ammattibloggaajien työtä vähempiarvoisempaa miltään osin – eikä ainakaan sellaista, että heidän työstään saama korvaus täytyisi maksaa pähkinöinä. Toki postauskorvaus määräytyy osaltaan myös blogin lukijamäärän mukaan, mutta työtä postauksen eteen joutuvat tekemään kaikki lukijamääristä riippumatta. Ja työstä (sekä brändin saamasta näkyvyydestä) kuuluu maksaa asianmukainen korvaus.

      Jos bloggaaja todellakin pitää jostain tuotteesta, hän kyllä kertoo siitä seuraajilleen vapaaehtoisesti ilman postauskehotuksia tai pähkinäpalkkaa. Tällöin kyse todellakin on PR:stä ja ansaitusta bloginäkyvyydestä. Mutta jos bloggaajaa vaaditaan noudattamaan tarkkoja ohjeita PR:nä saatuja tuotteita käsittelevän postauksen tekemiseen, ei kyse ole enää vilpittömästi ansaitusta mediasta, vaan suunnitelmallisesta sisältöyhteistyökampanjasta, jonka toteuttamisesta kuuluu maksaa bloggaajille korvaus.

  6. Ongelmahan tässä ei ole ilmaisten pähkinöiden jako vaan tapa millä bloggaajiin on otettu yhteyttä gaalan jälkeen kirjoituskehotuksin. Varmasti osa vähemmän blogiyhteistöitä tehneistä ovat luulleet, että ovat velvoitettuja kirjoittamaan tuotteista, niin mä oisin 5v sitten luullut. Ja miksi postauksiin ylipäätään kehotetaan laittamaan ”yhteistyössä se ja se” jos kyse ei ole yhteistyöstä vaan ansaitusta mediasta? Miksi ansaitun median linkit on trackattyjä? Omaan silmään tämä nyt vaikuttaa myydyltä kampanjalta, josta ei vain makseta bloggaajille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *