Sisältöyhteistyön eettiset haasteet

Sisältöyhteistyön eettisiä haasteita pohdittiin workshopissani sisältömarkkinoinnin festareilla, PING Helsinki -tapahtumassa 13.5.2016. Kiitos kaikille workshopiin osallistuneille hyvistä kysymyksistä, terävistä kommenteista ja antoisasta keskustelusta!

Sisältöyhteistyön eettiset haasteet

Kävin puheenvuorossani läpi kolme haastetta, joiden kanssa sisältöyhteistöitä tehtäessä tällä hetkellä painitaan.

HAASTE 1: Bloggaamista ei mielletä työksi

Sisällöntuottajien tekemä suunnittelu-, kirjoitus- ja kuvaustyö on työtä siinä missä muukin – ja kunnon työstä kuuluu maksaa asianmukainen korvaus. Lisäksi brändin näkyminen tuhansia uniikkeja silmäpareja tavoittavassa kanavassa on mainos – ja myös mediatila maksaa.

Sisältöyhteistyö on siis työtä, jostka kuuluu maksaa palkkio – ja palkkiosta kuuluu maksaa verot. Työstä saatu palkkio on veronalaista tuloa ja näin on myös, jos palkkio maksetaan tuotteena. Verottajan mukaan veronalaiseksi palkkatuloksi lasketaan rahapalkan lisäksi myös bloggajien saamat tavarat ja etuudet, alennukset, lahjakortit, matkat sekä tapahtumakutsut.

Esimeriksi blogipostausta vastaan saatu 500 euron blenderi ei todellisuudessa ole ilmainen, vaan tavaran käypää arvoa vastaavasta summasta täytyy maksaa verot. Mieti siis tarkkaan, kannattaako tuotepalkkioita vastaan tehdä töitä. Myös pyytämättä ja yllätyksenä saaduista ”blogilahjoista” on maksettava veroa, vaikkei niistä kanavissaan kertoisikaan.

HAASTE 2: Kaupallisuus on sanaleikkiä

Sisällöntuottajat merkitsevät yhteistyöt kiitettävästi, mutta edelleen on haastetta monitulkintaisuuden kanssa. Sisällöntuottajat luottavat lukijoidensa medialukutaitoon ehkä vähän liikaakin ja vastuuta blogitekstien tulkinnasta siirretään lukijoille. Mutta onko tosiaan seuraajien vastuulla olla perillä sisällöntuottajien yhteistyökumppaneista ja käynnissä olevista kampanjoista?

Mainos on mainos, ei arvoitus: ilmaiseksi saadut tuotteet ja palvelut, yhteistyökampanjat ja muut kumppanuudet tulee tuoda esille aina yksiselitteisesti. Kaupallisia kytköksiä ei voi piilottaa tekstin sekaan sanaleikiksi tai arvoituksiksi, jotka lukijan pitää osata ratkaista. Läpinäkyvyys on kaikkien etu, joka lisää sisällöntuottajan uskottavuutta ja luotettavuutta niin seruaajien kuin yhteistyökumppanienkin silmissä.

HAASTE 3: Sisältöyhteistyötä ostetaan kuin muutakin mediaa

Erityisesti blogit (ja muut sisällöntuottajien kanavat) ovat media. Sisältöyhteistyöllä saavutettu mediatila poikkeaa kuitenkin muusta mediasta suuresti. Muita medioita ostettaessa mainostaja saa käyttöönsä tilan mediasta, johon tämä voi sijoittaa haluamansa viestin.

Kun tehdään yhteistyötä sisällöntuottajien kanssa, ostetaan ennen kaikkea mielipidejohtajien aikaa ja näkemystä. Lisäksi brändille saadaan näkyvyyttä sovittuihin kanaviin sovittuna aikana näkyvyyttä – tämän näkyvyyden mielipidejohtaja käyttää kuitenkin parhaaksi katsomallaan tavalla.

Aitous ja relevanssi ovat sisältöyhteistyön vahvuuksia suhteessa muihin medioihin. Sisällöntuottajat luovat brändille erilaisia ja usein uusia merkityksiä, jotka ovat relevantteja seuraajille. Siksi sisällöntuottajille pitää antaa tilaa.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *