Millainen on keskivertokuluttajan ymmärrys mainonnan tunnistettavuudesta?

Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki pohtii Markkinointi & Mainonta -lehden kolumnissaan Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) toimintaa peilaten myös kevään ristiriitaisiin lausuntoihin kaupallisten yhteistyösisältöjen merkitsemisestä.

Lemmikki pohtii keskivertokuluttajan ymmärryksen tasoa ja pelkää kuluttajien aliarviointia mainonnan tunnistettavuudessa. Valitettavan usen tilanne on kuitenkin päinvastainen: fiksunkaan kuluttajan ei pitäisi joutua arvailemaan tai tulkitsemaan sitä, onko kyseessä mainossisältö vai ei.

Onko itsesääntelyssä sitten mahdollista mennä liian pitkälle? Karkoittavatko liialliset mainos-disclaimerit kuluttajat pois vaikuttajien sisältöjen ääreltä? Onko vaikuttajamarkkinoinnin teho perustunutkin siihen, ettei kaupallisia yhteistyösisältöjä ole tunnistettu mainonnaksi?

Näkemykseni mukaan huoli on kuitenkin turha. Näyttöä on päin vastoin siitä, että mitä selkeämmin kaupalliset yhteistyösisällöt on merkitty, sitä paremmin ne otetaan kuluttajien keskuudessa vastaan. Jos ja kun vaikuttajat tekevät yhteistyötä omaan arvomaailmaansa ja kanaviinsa sopivien brändien kanssa, ei seuraajillekaan ole väliä, onko kyseessä mainossisältö vai ei. Suosittelu on aitoa joka tapauksessa.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *