Instagram on piilomainonnan paratiisi

Suurta suosiota niin seuraajien kuin some-vaikuttajien keskuudesssa nauttiva Instagram on tällä hetkellä kaupallisten yhteistyösisältöjen villi länsi, jossa käyttäjät altistuvat kaupallisissa tarkoituksissa tuotetuille sisällöille tietämättään useita kertoja päivässä.

lotta harala blogietiikka kaupallinen yhteistyö instagram
Merkitsemättä jäänyt kaupallinen yhteistyö vai spontaani fanikuva Rexonan kanssa? Kuvakaappaus otettu Instagramista 30.7.2017.

Kaupalliset yhteistyömerkinnät tuntuvat unohtuvan yhdeltä jos toiselta some-vaikuttajalta erityisesti Instagramin Stories-ominaisuuden puolella, jossa käyttäjän lataamat kuvat ja lyhyet videot ovat nähtävissä 24 tuntia julkaisusta. Jokainen sisältö näkyy käyttäjän ruudulla noin 15 sekunnin ajan ennen seuraavaa kuvaa tai videota.

Kuluttajansuojalakia mukaillen kaupallisen kytköksen on käytävä ilmi selkeästi heti sisällön alussa kanavasta ja esitystavasta riippumatta. Siispä kaupalliset yhteistyösisällöt tulee merkitä selkeästi sekä Instagramissa pysyvästi olevissa kuvissa ja videoissa että myös vain 24 tuntia nähtävillä olevissa Instagram Stories -julkaisuissa.

Epäselvä merkintä toi huomautuksen

Mainonnan eettinen neuvosto MEN otti kesäkuun 2018 lausunnossaan kantaa kaupallisten yhteistyösisältöjen merkitsemiseen Instagram Storyssä. Huomautuksen sai Mungolife-blogin kirjoittajan Instagram Stories -julkaisujen sarja kauppakeskus Ideaparkista.

MEN:in lausunnossa kuvataan nyttemmin Instagramista näkyvistä poistunutta mainosta seuraavasti: “Kysymyksessä on vaikuttajan Instagramissa Story -sosiaalisen median alustalla julkaistu mainos. Mainoksessa on teksti ‘last minute pre-holiday shopping’. Kuvan yläkulmassa on teksti ‘stories in collaboration with @ideapark.lempaala’. Teksti on osittain vaikuttajan käyttäjänimen ja profiilikuvan alla. Kummankin tekstin fontti on valkoinen ja tekstit sekoittuvat osittain kuvan taustaan.

Kuvakaappaus MEN:in arvioitavaksi päätyneestä Mungolife-vaikuttajan Instagram Stories -julkaisusta.

Yksityishenkilön kantelusta käsittelyyn otetussa julkaisussa oli siis ilmaistu kaupallinen kytkös Ideaparkin kanssa. MEN kiinnitti kuitenkin erityistä huomiota siihen, ettei merkintä ollut riittävän selkeä; fontin väri sekoittui kuvan taustaan ja asettelun vuoksi merkintä jäi vaikuttajan käyttäjänimen ja profiilikuvan alle. Lisäksi merkintä ei ollut pääasiallista yleisöä silmällä pitäen suomeksi, vaan ilmaistu englanniksi muodossa “stories in collaboration with @ideapark.lempaala”.

Hankalammaksi tapauksen tekee se, että kyseisestä Instagram Stories -julkaisujen sarjasta ei oltu sovittu erikseen mainostajan ja vaikuttajan välillä. MEN:ille laatimassaan vastineessa vaikuttaja toteaa, ettei saanut rahallista tai muuta vastinetta korvaukseksi julkaisujen tekemisestä. Kirjoittaja kuitenkin lisää, että Ideapark on hänen yhteistyökumppaninsa muutoin, joten siksi merkintä yhteistyöstä oli ensimmäisessä Instagram Stories -julkaisussa. MEN kuitenkin katsoo, että aiemmin solmittu yhteistyösopimus mainostajan ja vaikuttajan välillä kattaa myöhemmin julkaistavat sisällöt, vaikka niistä ei olisi erikseen sovittu.

Selkeä linjaus kaupallisille Instagram Stories -julkaisuille

MEN:in huomautuksessa linjataan kaupallisessa yhteistyössä tehtyjen Instagram Stories -julkaisujen merkitsemisestä seuraavasti:

Instagram Story -alustalla julkaistujen mainosten osalta lähtökohtana on, että niissä jokaisessa tulisi olla mainostunniste ja mainostaja selkeästi merkittynä, jotta ne ovat havaittavissa yhdellä silmäyksellä. Instagram Story -alustalla selkeysvaatimus korostuu, koska kysymys on nopeasti vaihtuvista kuvista ja videoista.

Lisäksi MEN on aikaisemmassa ratkaisukäytännössään linjannut, että selkeitä kaupallisesta yhteistyöstä kertovia ilmaisuja ovat esimerkiksi ”mainos” tai ”kaupallinen yhteistyö”.

Huomioitavaa on siis, että kaupallinen yhteistyömerkintä tulee olla jokaisessa Instagram Stories -julkaisussa, vaikka ensimmäistä, asianmukaisesti merkittyä julkaisua seuraisi useampi samaa aihetta käsittelevä julkaisu.

Miten kaupallisessa yhteistyössä toteutettu Instagram Stories -julkaisu tai julkaisujen sarja sitten merkitään? Alla kuvakaappaus kolmen julkaisun sarjasta, joka on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä HP:n kanssa (kuvakaappaukset otettu 30.7.2018).

annika ollila blogietiikka kaupallinen yhteistyö instagram

Jokaisessa kuvassa/videossa on merkintä kaupallisesta yhteistyöstä sekä tahosta, jonka kanssa yhteistyö toteutetaan. MEN ei ole lausunnoissaan ottanut täsmällisesti kantaa merkinnän sijaintiin ruudulla, eli ainakin toistaiseksi alareunakin on hyväksytty (vaikka se ei heti ensimmäisenä katsojan silmään osukaan).

Tärkeintä on, että merkintä on selkeä ja se erottuu taustastaan/muusta sisällöstä. Huomioitava on myös, ettei merkintä jää Instagram Storiesissa käyttäjän kuvakkeen, nimen tai kommenttikentän alle. Lisäksi merkinnän fonttiin ja fontin väriin on kiinnitettävä huomiota. Esimerkkikuvan valkoinen fontti keltaisella pohjalla saattaa antaa aiheen huomautukselle mahdollisen epäselvyytensä vuoksi.

Näin merkitset kaupallisen yhteistyön Instagram Storiesissa:

  • Kaupallinen yhteistyö yrityksen XX kanssa” -merkintä heti sisällön alkuun vähintään kirjallisesti mutta halutessa myös äänellä kerrottuna. Kirjallinen merkintä on ehdoton, sillä sisältöä voi seurata myös ilman ääntä.
  • Merkintä tulee lisätä myös ensimmäistä julkaisua seuraaviin sisältöihin. Ei siis riitä, että vain ensimmäisessä Instagram Stories -julkaisuissa kerrotaan, että tämä ja seuraavat julkaisut ovat yhteistyösisältöä.
  • Kiinnitä huomiota merkinnän selkeyteen: Erottuuko merkintä taustasta? Onko fontti, sen koko ja väri erottuvat? Jos merkinnän selkeys epäilyttää, selkeytä sitä lisää.

Tarkista myös muut kaupallisen yhteistyön merkintätavat täältä!

02 comments on “Instagram on piilomainonnan paratiisi

  • Ella , Direct link to comment

    miten Suomessa lainsäädäntö mielestäsi soveltuu blogimarkkinointiin ja miten perinteisen lehtimainonnan ja blogimarkkinoinnin rajapinta on vedetty?
    ”MEN kuitenkin katsoo, että aiemmin solmittu yhteistyösopimus mainostajan ja vaikuttajan välillä kattaa myöhemmin julkaistavat sisällöt, vaikka niistä ei olisi erikseen sovittu.”
    Soveltuuko tämä mielestäsi kategorisesti kaikkiin kaupallisiin yhteistöitä tekeviin bloggaajiin vai oliko tapauksessa huomattavissa tapauskohtaisia erikoispiirteitä?

    En tiedä oletko asiasta aiemmin maininnut, mutta missä oikeustieteellisessä olet opiskellut?

    • Salla Erkkilä , Direct link to comment

      Kiitos kommentistasi, Ella! Minulla on valtiotieteellinen koulutus (VTM, Helsingin yliopisto), joten arvioin siltä pohjalta (ja toki työelämän kokemusten perusteella) lainsäädännön riittävyyttä vaikuttajamarkkinointiin liittyen.

      Tarkempaa lainsäädäntöä aiheeseen liittyen ei Kuluttajansuojalain lisäksi ole. Kuluttajansuojalaki on luonteeltaan niin yleismaailmallinen, että se toki sellaisenaan kattaa myös vaikuttajamarkkinoinnin, mutta täsmentäviä linjauksia tarvitaan ehdottomasti. Niitä siis yritetään alalle luoda mm. MENin ja KKV:n yksittäisten päätösten ja ulostulojen perusteella.

      Tuo MENin linjaus siitä, että aiemmin solmittu yhteistyösopimus kattaa myös jatkossa julkaistavat sisällöt, on nähdäkseni sovellettava jatkossa kaikkiin yhteistyötä tekeviin vaikuttajiin. Ylipäätään keskeisin asia on muistaa selkeys ja läpinäkyvyys kaupallisten yhteistöiden merkinnässä: kaikki eivät seuraa vaikuttajia päivittäin, vaan yksittäisten sisältöjen pariin voi päätyä helposti myös tuntematta vaikuttajan taustoja. Siksi kaupalliset kytkökset tulee ilmaista selkeästi jokaisessa kaupallista tarkoitusperää palvelevassa sisällössä.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *