Läpinäkyvä kaupallinen yhteistyö ei vähennä vaikuttajan uskottavuutta

Viime aikoina erityisesti Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on käsitellyt ahkerasti vaikuttajamarkkinointiin liittyviä lausuntopyyntöjä ja antanut useita huomautuksia kaupallisten yhteistyösisältöjen merkintätavoista. MEN:in linja on perustellusti tiukka ja kuluttajansuojalakiin nojaava. Oli kanava mikä tahansa, on markkinoinnista käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan.

Vaikuttajien keskuudessa kiristynyt sääntely aiheuttaa tuskastumista. Vaikuttajakunnan ulkopuolelta tulevat lausumat koetaan voimakkaina syytöksinä, jotka osuvat syvälle. – Minäkö, tunnollinen puurtaja, yritän tahallani johtaa seuraajiani harhaan ja piilotella mainossisältöjä? Rehellisyyden ohella some-vaikuttajille tärkeä itsemääräämisoikeus omiin kanaviin on uhattuna, kun ohjeita antavat ulkopuoliset.

Uuden alan kasvukipuja

Tuskaa aiheuttaa erityisesti tiukentuneen sääntelyn sekavuus ja ristiriitaisuus. Silmämääräisesti samanlaisista kampanjasisällöistä vain toinen saattaa saada MEN:iltä langettavan päätöksen. Yksittäisten yhteistyösisältöjen läpinäkyvyyttä tarkastellaan yksityishenkilöiden kanteluiden perusteella, joten yleinen linja puuttuu ja käsittelemättä jää monta suurennuslasin alle kuuluvaa sisältöä.

Tarve sääntelylle on kuitenkin ilmeinen, eikä perusteluksi tiukentuneista merkinnöistä purnaamiselle käy ohjeiden sekavuus. Vaikuttajat ovat seuraajakuntansa ihailemia mielipidejohtajia, joilla on aitoa vaikutusvaltaa.  Valta tuo mukanaan myös vastuuta, jonka kanssa vaikuttajat nyt kipuilevat.

Kaupallisuus ei ole huono asia

Mitä selkeämmin kaupalliset yhteistyösisällöt on merkitty, sitä paremmin ne otetaan kuluttajien keskuudessa vastaan. Dagmarin ja PING Helsingin toteuttaman vaikuttajamarkkinointitutkimuksen mukaan suomalaisille on tärkeää, että kaupallinen yhteistyö on selvästi merkitty. Kaupallinen yhteistyö on hyväksyttävää, kun se on läpinäkyvästi merkittyä ja se sopii saumattomasti vaikuttajan kanaviin.

Kaupallisuutta ei pidä pelätä, vaan vaatia yhteistyön läpinäkyvää merkitsemistä. Vaikuttajien kanssa toteutetut yhteistyökampanjat ovat tutkitusti tehokkaita ja vaikuttavat seuraajien ostopäätöksiin uskottavasti vain silloin, kun yhteistyö on läpinäkyvää.


Alkuperäinen teksti on julkaistu mediatoimisto Dagmarin blogissa 6.9.2018.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *