Affiliate-linkit MENin käsittelyssä

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on jälleen antanut lausuntoja vaikuttajamarkkinoinnin tunnistettavuudesta. Tällä kertaa tarkastelun kohteena olivat affiliate- eli mainoslinkit.

MEN käsitteli kahden erillisen lausunnon (1, 2) voimin samaa blogipostausta, sillä postauksen lopussa olleet mainoslinkit ohjasivat kahden eri mainostajan verkkokauppaan. Postauksessa kirjoittaja kertoo elämästään tekstin ja valokuvien kera. Postauksen lopussa on listattu kuvissa näkyvien vaatekappaleiden ja asusteiden ostopaikkoja ja linkitetty niihin. Kaikki linkit ovat mainoslinkkejä, joiden klikkaamisesta ja/tai linkin kautta syntyneestä ostosta bloggaaja saa rahaa.

affiliate mainoslinkki MEN blogi kaupallinen yhteistyö
Kuvakaappaus MENiltä huomautuksen saaneesta blogitekstistä (otettu 5.11.2018).

MENin mukaan blogijulkaisusta ei käy ilmi sen kaupallinen luonne. MENin huomautusten jälkeen bloggaaja on lisännyt kirjoituksen loppuun maininnan ”Postaus sisältää mainoslinkkejä, *saatu”. Merkinnästä ei kuitenkaan käy ilmi, mitkä linkit ovat mainoslinkkejä ja minkä mainostajan kanssa ne on toteutettu yhteistyössä. Tähtimerkintä (*) viittaa saatuihin tuotteisiin.

Affiliate-linkkejä sisältävän blogipostauksen katsotaan siis olevan mainontaa, joka tulee merkitä asianmukaisesti. MENin lausunnossa ei kuitenkaan oteta kantaa siihen, mikä on oikea merkintätapa. On epäselvää, riittääkö maininta “sisältää mainoslinkkejä“, vai pitäisikö samassa mainita myös yritys, jonka sivuille linkit ohjaavat. Muun kaupallisen sisällön merkintää mukaillen ilmaus pitäisi kuitenkin olla heti sisällön alussa.

Vaikuttajaverkostot tiukempaan vastuuseen?

Lisäksi MENin lausunnoissa huomattavaa on tapa, jolla vaikuttajaverkosto vastuutetaan. Lausunnon mukaan ”myös Indieplace Oy on osaltaan asemansa mukaisessa vastuussa markkinoinnista”, vaikka kantelun kohteeksi joutunut vaikuttaja ei julkaise Indieplacen blogialustalla ja toimii freelancer-vaikuttajana. Indieplace ei myöskään ollut osallisena kantelun kohteeksi joutuneessa kampanjassa.

MEN katsoo siis, että vaikuttajaverkostojen tulisi valvoa vaikuttajiensa sisältöjä entistäkin tarkemmin ja ryhtyä jopa ennakkosensuroimaan kaikkia sisältöjä. Aikaisemmin vaikuttajaverkostot on vastuutettu vain kampanjoista, jotka toteutetaan heidän kauttaan. Nyt siis vaikuttajaverkostot olisivat vastuussa käytännössä kaikesta vaikuttajan julkaisemasta sisällöstä – päätoimittajan tapaan.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *