Tuotepalkkaa vastaan tehty julkaisu on kaupallista yhteistyötä

Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmassa lausunnossa käsiteltiin tuotepalkkiolla tehtyä kaupallista yhteistyötä. Mutsis On-blogin kirjoittaja oli saanut hääkakkunsa Kotileipomo Tanniset Oy:ltä bloginäkyvyyttä vastaan. Tämä ilmaistiin blogitekstin keskellä korostettuna (ks. kuva alla).

kuvakaappaus Mutsis on mainonnan eettinen neuvosto
Kuvakaappaus huomautuksen saaneesta Mutsis On -blogin kirjoituksesta (otettu 26.11.2018).

Lausuntopyynnön jälkeen bloggaaja lisäsi tekstin alkuun merkinnän ”Postaus sisältää yhteistyönä Tannisilta saatuja tuotteita.”

MEN antoi bloggaajalle huomautuksen, sillä kyseessä on leipomoyrityksen mainos, jota ei merkitty riittävän selkeällä tavalla. Lausunnon mukaan yritys sai blogissa näkyvyyttä sitä vastaan, että se antoi vastikkeetta hääkakun blogin kirjoittajalle.

Huomautus on hyvä muistutus siitä, että vaikuttajamarkkinointia voidaan tehdä myös tavaroita tai palveluita vastaan. Kuten MEN lausunnossaan toteaa:

”Sopimusosapuolet voivat sopia markkinoinnista eri tavoin. Yritys voi maksaa rahalla saamastaan näkyvyydestä tai se voi antaa vaikuttajalle vastikkeena esimerkiksi matkan, lahjakortin, tavaran tai muun etuuden.

Myös verottajan tekemässä, toistaiseksi voimassa olevassa ohjeistuksessa kuvataan, että vaikuttajan veronalaista ansiotuloa ovat palkan ohella kirjoittamisen perusteella saadut erilaiset tavarat ja etuudet. Muuna, kuin rahana maksetut korvaukset arvostetaan niiden käypään arvoon.

Siispä asianmukaisen merkinnän lisäksi hääkakun arvo tulisi merkitä saaduksi tuloksi.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *