Vaikuttajamarkkinointi ei ole mainonnan mallioppilas

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on käsitellyt lausunnoissaan varsin ahkerasti vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyyttä vuonna 2018. MEN on antanut tänä vuonna yhteensä 35 lausuntoa, joista 10 liittyy vaikuttajamarkkinointiin – siis melkein kolmannes kaikista lausunnoista. Lisäksi yksi vaikuttajamarkkinointia koskeva lausuntopyyntö jätettiin käsittelemättä, sillä kyseessä ei ollut markkinointijulkaisu.

Vaikuttajamarkkinoinnin yliedustus korostuu lausuntojen määrää enemmän MEN:in antamissa huomautuksissa. Kaikista vuonna 2018 annetuista huomautuksista peräti puolet (8 kpl) annettiin vaikuttajamarkkinoinnista.

Mistä vaikuttajamarkkinointia käsittelevien lausuntopyyntöjen ja toisaalta myös huomautusten runsas määrä kertoo? Puhutaan jopa vaikuttajiin kohdistuvasta uudesta somehäirinnän muodosta, jonka MEN:ille kantelu mahdollistaa keksityn nimen ja sähköpostin turvin.

Kantelijan motiiveista riippumatta kiistaton tosiasia on kuitenkin se, että 80 % vaikuttajamarkkinointia käsitelleistä lausuntopyynnöistä johti huomautukseen. Tästä ei kukaan alalla toimiva voi olla ylpeä.

Perusasioista pidemmälle

Vaikuttajamarkkinointi on ottanut Suomessa isoja harppauksia eteenpäin toimijoiden ammattimaistuessa. Mutta kuten MEN:in antamien huomautusten määrä kertoo, vaikuttajamarkkinointi ei ole mallioppilas läpinäkyvyyden suhteen. Mutta miksi meidän pitäisi, kun muutkaan eivät tee?

Tuotesijoittelu kieltämättä kukoistaa niin TV-tuotannoissa kuin naistenlehtien palstoilla, mutta silti. Tällainen argumentointi on muutoin taitavilta vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisilta melkoisen naiivia puhetta. Miksi me emme voisi näyttää mallia ja tehdä paremmin kuin muut?

Jokainen MEN:in tänä vuonna antama vaikuttajamarkkinointiin liittyvä huomautus on herättänyt kiivasta keskustelua, jonka keskellä tuntuu unohtuvan se tärkein: ihmiset, joille sisältöjä tehdään. Vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyys on tutkitusti tärkeää kuluttajille niin Suomessa kuin maailmalla.

Tätä meidän vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisten tulisi kunnioittaa ja vaalia, sillä ilman yleisöä, ei vaikuttajakaan olisi vaikuttaja.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *