Kovat aseet käyttöön vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyyden puolesta Iso-Britanniassa

Iso-Britannian kuluttaja- ja kilpailuviranomainen Competition and Markets Authority (CMA) on ottanut kovat keinot käyttöön vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyyden parantamiseksi. CMA julkaisi 16 pahimman sääntöjä rikkovan vaikuttajan nimilistan. Mukana on todella isoja nimiä, kuten artistit Rita Ora ja Ellie Goulding. Vaikuttajille on lähetetty kirjallinen varoitus ja seuraavana vuorossa on sakkorangaistuksia.

Keskustelu liikkuu Iso-Britanniassa samojen teemojen ympärillä kuin Suomessa: CMA vaatii, että kaupallinen yhteistyö (Briteissä #ad tai #sponsored) tulisi ilmaista selkeästi heti sisällön alussa, eikä haudata loppuun muiden hashtagien sekaan. Myös saaduille tuotteille suositellaan käytettäväksi omaa #freebie-hashtagia.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *