Maailman suurin vaikuttajakampanja perustui valheeseen

Fyre-festivaalin lanseeraus saattoi hyvinkin olla maailman suurin yhtäaikaisesti koordinoitu vaikuttajakampanja. Yli 400 toinen toistaan suositumpaa vaikuttajaa julkaisi samanaikaisesti täysin oranssin kuvan, jolla ennakkomarkkinointiin tulevaa festivaalia ja saatiin aikaan varsin mittavaa pöhinää tulevan tapahtuman ympärille.

Suosituin mukana ollut vaikuttaja oli Kendall Jenner, jolla on Instagramissa yli 100 miljoonaa seuraajaa. Jennerille maksettiin yhden Instagram-kuvan julkaisusta 250.000 dollaria. Yhteensä vaikuttajille maksettiin palkkioita yli 5 miljoonaa dollaria Festivaalin markkinoimisesta.

fyre vaikuttajamarkkinointi
Kuvakaappaus Fyre-festivaalin myynipresentaatiosta.

Vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta Fyre-festivaalin markkinointi oli ongelmallista kahdesta syystä, joista kumpikin kietoutuu vaikuttajien vastuun ympärille.

1. Kaupallisten yhteistyöjulkaisujen läpinäkyvyys

Jokainen mukana olleesta 400:sta vaikuttajasta jätti merkitsemättä Instagram-postauksensa kaupalliseksi yhteistyöksi. Kaikkien vaikuttajien palkkiot eivät ole selvillä, mutta tiedossa on, että yhteistyösisällöistä oli sovittu etukäteen joko rahallista palkkiota tai festivaalilippuja ja majoitusta vastaan.

Kaupallinen kytkös olisi siis pitänyt ilmaista, mutta olisiko kuvien läpinäkyvä merkitseminen ehkäissyt katastrofin, kuten tässä artikkelissa spekuloidaan? Tuskin. Vaikuttajamarkkinointi on nimittäin tehokasta (jopa tehokkaampaa) läpinäkyvästi toteutettuna.

2. Virheellisen mielikuvan välittäminen

Olivatko Fyre-festivaalia mainostaneet vaikuttajat huijareita vai itsekin uhreja? Olisiko vaikuttajien pitänyt aavistaa, että festari ei ole realismia, vaan tulee epäonnistumaan rajusti? Kun Fyre ensimmäistä kertaa lanseerattiin, oli olemassa vain unelma upeasta luksusfestarista Bahamalaisella yksityissaarella.

Ennakkomarkkinointia tehdään paljon myös vaikuttajien kanssa, ja tällöin vaikuttajat toimivat puhtaasti uskon varassa. Näyttäisi siltä, että vaikuttajia johdettiin harhaan samoin argumentein kuin suurta yleisöä – mutta samaan aikaan vaikuttajat myös validoivat festaria omalla panoksellaan.

Fyre-festivaalin markkinoinnissa mukana olevia vaikuttajia uhkaa nyt pahin mahdollinen rangaistus: oikeusjuttu ja miljoonien korvausvastuu. Kalifornian osavaltion oikeudessa on vireillä juttu, jossa vastuutetaan järjestäjien lisäksi myös somevaikuttajat. Vaikuttajia syytetään petoksesta, piittaamattomuudesta ja harhaanjohtamisesta.

Muuttuuko mikään Fyre-kohun jälkeen?

Fyre vahingoitti vaikuttajien mainetta seuraajiensa silmissä – ja meneillään olevien oikeusjuttujen myötä vahinkoa voi tulla myös oikeusteitse. Fyre toimii toivottavasti varoittavana esimerkkinä vaikuttajille sekä läpinäkyydessä että yhteistyökumppaneiden arvioinnissa.

fyre vaikuttajamarkkinointi
Kuvakaappaus Fyre-festivaalin myynipresentaatiosta.

Toisaalta Fyre-kohun keskiöön nousseella Kendall Jennerillä menee paremmin kuin hyvin. Fyren lanseerauksen jälkeen Jenner on kartuttanut seuraajamääräänsä melkein 30 miljoonalla. Siksi tuntuukin, ettei täydellisillä mielikuvilla ja unelmilla ratsastava some-maailma ole valmis muuttumaan. Yhteenkuuluvuus, hype ja pelko ulkopuolelle jäämisestä ruokkivat jatkossakin erilaisia vaikuttajailmiöitä, jotka perustuvat ehkä vain etäisesti totuuteen. Fyre 2.0 on täysin mahdollinen.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *