IAB julkaisi oppaan vaikuttajamarkkinointiin

IAB:n opas vaikuttajamarkkinointiin on nyt julkaistu. Opas on kirjoitettu yhteistyössä IAB:n jäsenten ja vaikuttajien kanssa. Opas pohjautuu osittain IAB:n 2014 julkaistuun Blogiyhteistyön oppaaseen ja 2017 julkaistuun Tubettajayhteistyöoppaaseen, joita on päivitetty ja täydennetty. Olin mukana oppaan työryhmässä erityisvastuualueena vaikuttajamarkkinoinnin merkitseminen.

Vaikuttajamarkkinoinnin opas on suunniteltu auttamaan sekä mainostavia sidosryhmiä että vaikuttajia yhteistöiden syvemmässä ymmärtämisessä, suunnittelussa ja toteuttamisessa.

IAB noudattaa tulevaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston uutta vaikuttajamarkkinoinnin linjausta, jonka mukaisia muutoksia merkintätavoissa ovat muun muassa:

  • Instagramissa pelkkä brändisisältötyökalun käyttö eri riitä, vaan kaupallinen yhteistyö tulee merkitä myös kuvatekstin alkuun.
  • Tuttua on se, että englanninkieliset termit (ad, collab tms.) eivät ole riittävän selkeitä, kun markkinoidaan kotimaisille kuluttajille. Nyt korostetaan myös, että käytetystä kielestä riippumatta julkaisun kaupallinen luonne tulee käydä selvästi ilmi suomalaiselle kohdeyleisölle.
  • Myös ilman yhteistyötä saadut tuotteet ja palvelut tulee merkitä selkeästi aina, kun saatuun tuotteeseen viitataan erityisesti tai olennaisesti sisällössä.

Lataa opas täältä. Tutustu myös tämän sivuston päivitettyyn oppaaseen kaupallisen yhteistyön merkitsemiseen täällä.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *