MEN:iltä tarkennuksia Instagram-yhteistöihin

Mainonnan eettinen neuvosto MEN on antanut vuoden 2019 ensimmäiset lausunnot koskien vaikuttajamarkkinointia. Kahdessa eri lausunnossa käsiteltiin kummassakin Instagram Feedissä ollutta yhteistyökuvaa. Kumpikin lausunto johti huomautukseen puutteellisten merkintöjen takia. MEN:in mukaan kumpikaan mainos ei ollut riittävällä tavalla tunnistettavissa mainokseksi.

Huomautus: Roope Salminen ja Koff Crisp

Roope Salmisen yhteistyössä Koff Crisp -oluen kanssa julkaisemassa Instagram-kuvassa kaupallinen yhteistyö oli merkitty #yhteistyö-hastagilla vasta kuvatekstin kymmenennellä rivillä. MEN:in lausunnossa Salminen kommentoi virheellisesti ymmärtäneensä, että pelkkä #yhteistyö-riittää.

MEN:in mukaan mainostunnisteen ei voitu katsoa olevan selkeä ilmaisemaan sitä, että kysymyksessä on mainos. Tällä kertaa MEN ei nosta vaihtoehtoisena merkintä tapana vakiintunutta ilmaisua “Kaupallinen yhteistyö”, vaan ohjeistaa, että “selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ‘mainos’ “. Nähtäväksi jää, painottaako MEN jatkossa pelkkää mainos-ilmaisua kaupallisen yhteistyön sijaan.

Roope Salminen Koff Crisp Instagram mainonnan eettinen neuvosto
Kuvakaappaus Roope Salmisen Instagram-tililtä. Kaupallinen yhteistyö on huomautuksesta huolimatta edelleen puutteellisesti merkitty (tilanne 21.3.2019).

Salminen kertoo lausunnossa korjanneensa merkinnän oikeaksi, mutta vaikka #kaupallinenyhteistyö julkaisusta löytyy, ei sen sijainti ole edelleenkään oikea (heti kuvatekstin alussa yhdessä mainostavan yrityksen kanssa). Lisäksi Salmisen tililtä löytyy useampikin kuva Koff Crisp -juoman kanssa, jossa yhteistyökytköstä ei ole mainittu ollenkaan – vaikka Salminen kertoo MEN:in lausunnossa Koff Crisp -yhteistyön jatkuneen huomautuksen saaneen kuvan julkaisun jälkeenkin.

Huomautus: Sara Sieppi ja BetteBox

Sara Sieppi oli merkinnyt BetteBoxin kanssa yhteistyössä tekemänsä Instagram-kuvan Instagramin omalla brändisisältötyökalulla, jossa ilmaisu “Maksettu kumppanuus käyttäjän betteboxfi kanssa” tulee näkyviin Siepin käyttäjätunnuksen alle ennen kuvaa ja kuvatekstiä. Itse kuvatekstissä ei mainittu yhteistyöstä.

Sara Sieppi bettebox Instagram mainonnan eettinen neuvosto
Kuvakaappaus Sara Siepin Instagram-tililtä. Kaupallinen yhteistyö on huomautuksesta huolimatta edelleen puutteellisesti merkitty (tilanne 21.3.2019).

MEN toteaa lausunnossaan, että vaikka “Maksettu kumppanuus käyttäjän X kanssa” on Instagramin vakio sanamuoto, ei käytetty ilmaisu ole keskivertokuluttajalle selkeä. MEN kiinnitti huomiota myös merkinnän helppoon havaittavuuteen: tekstin fontti ja sen koko olivat MEN:in mukaan ongelmalliset.

MEN ottaa lausunnossaan nyt ensimmäistä kertaa Instagramin brändityökalun riittämättömyyttä. Ainut suositeltava merkintätapa Instagram-yhteistöissä onkin heti kuvatekstin alkuun tuleva ilmaisu “Mainos yrityksen X kanssa” tai “Kaupallinen yhteistyö yrityksen X kanssa”.

Sieppi on sittemmin lisännyt kuvatekstiin kaupallinen yhteistyö -merkinnän, mutta Salmisen tapaan sen sijainti on väärä (tekstin lopussa alun sijaan).

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *