KKV:n odotettu linjaus vaikuttajamarkkinointiin ei sisällä yllätyksiä

Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen (KKV) odotettu uusi linjaus Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa (2019) on nyt julkaistu.

Linjaus tuo kaivattua selkeyttä vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemiseen viranomaistaholta. Varsinaisia uusia linjoja on ohjeistuksessa todella vähän.

KKV vahvisti alan Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) harjottaman linjavedon siitä, että oikea tapa merkitä kaupallinen yhteistyö on heti sisällön alussa. Linjaus antaa selkeät ohjeet merkintöihin eri kanavissa esimerkkikuvien kera. Myös toinen MEN:in viimeaikaisista linjavedoista vahvistui: ensisijaisena merkintätapana KKV suosittelee mainos-termin. Jo alalle vakiintunut käsite Kaupallinen yhteistyö käy kuitenkin edelleen.

Huomionarvoista linjauksessa on ammattimaisten vaikuttajien vastuuttaminen merkintöjen oikeellisuudesta mainostavan yrityksen ohella. Tämäkin toki oli jo MENin uusimmissa linjauksissa näkyvillä pohjautuen kansainvälisiin ICC-markkinointisääntöihin.

Varsinaista uutta linjaa – ja erittäin kaivattua täsmennystä – tuli saatujen tuotteiden merkitsemiseen. Jatkossa riittää, kun vaikuttajat kertova tuotteen saamisesta sen esiintyessä sisällöissä ensimmäisen kerran. Myöhemmin se on tarpeen vain, jos tuote on olennaisessa osassa sisältöä.

Merkittävin asia linjauksessa on kuitenkin se, että se on suora tulkintaohje kuluttajansuojalaista. Se siis perustuu voimassa olevaan lainsäädäntöön ja sen esitöihin, oikeuskäytäntöön sekä kuluttaja-asiamiehen valvontaratkaisuihin. Tämän ohjeistuksen myötä kuluttaja-asiamies voi määrätä asianmukaisia merkintöjä laiminlyövälle taholle uhkasakon.

Myös Blogietiikka-sivuston Opas kaupallisten yhteistyösisältöjen merkitsemiseen on nyt päivitetty KKV:n linjauksen mukaiseksi.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *