Kaupallinen yhteistyö ei edellytä rahallista korvausta

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on jälleen osaltaan ottanut kantaa vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyyteen.

Uusimmassa lausunnossa muistutetaan jälleen siitä, ettei kaupallisen yhteistyön syntyminen edellytä rahallista korvausta vaikuttajalle – myös saadut tuotteet riittävät, jos niitä vastaan on sovittu julkaisujen tekemisestä.

Mistä on kyse?

Kauneushoitola tarjosi vaikuttajalle ilmaisia hoitoja, kunhan vaikuttaja tekee ”ilmaista hoitoa vastaan yhden valitsemansa postauksen valitsemassaan kanavassa”. Oli sovittu, että yhteistyöt merkitään yhteistyöksi.

Vaikuttaja oli merkinnyt hoidoista kertovat sisältönsä kertomalla kuvan alussa saaneensa palveluita sekä lisäämällä loppuun merkinnät #yhteistyö ja #hoidotsaatu. Vaikuttaja oli siinä uskossa, että ”tämä on riittävä merkintä, jos mainoksessa ei liiku raha”.

Näin ei kuitenkaan ole, vaan sekä mainostaja että vaikuttaja saivat MEN:iltä huomautuksen. Huomautus on linjassa myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston uuden ohjeistuksen kanssa. Vaikuttajan saama vastike voi olla rahan sijaan myös rahanarvoinen etu, mutta kyseessä on edelleen kaupallinen yhteistyö, joka vaatii asianmukaisia merkintöjä.

02 comments on “Kaupallinen yhteistyö ei edellytä rahallista korvausta

  • Tarja T , Direct link to comment

    Hei, mitäs sanot tällaisesta:
    Eräs rouva laittaa Instaan ja Faceen usein kuvia koiristansa. Kuvissa on myös tuotteita, joita hän itse myy muitten koirille. (hän on koirahieroja)
    Lisäksi hänen omilla koirillansa on kuvissa kaulapantoja ja hihnoja, joita ko. rouva on saanut firmalta sillä ehdolla, että laittaa kuvia someen.
    Minkälainen merkintä yhteistyöstä pitäisi olla?
    #kaupallinenyhteistyö ainakin kaulapantojen kohdalla?
    Mutta entäs, kun hän myy kalaöljyä vieraille koirille omassa firmassaan, miten se pitäisi merkitä?

    Yleensä rouvan koirakuvissa ei ole mitään merkintää mistään yhteistyöstä.

    Kiitos vastauksesta.

    • Salla Erkkilä , Direct link to comment

      Hei Tarja ja kiitos kysymyksestäsi!

      Saatujen kaulapantojen kohdalla on tosiaan kyse kaupallisesta yhteistyöstä, jos niiden saannin vastineeksi on sovittu näkyvyydestä. Ilman erillistä sopimustakin julkaistuissa kuvissa pitäisi myös merkitä , että tuotteet on saatu.

      Oman liiketoiminnan mainostaminen omalla somekanavalla on sen sijaan vallitsevien sääntöjen ja linjausten perusteella hämärämpi juttu. Mutta jos ajatellaan kuitenkin, että kyseessä on mainos aina, jos taustalla on kaupallisia tarkoitusperiä, tulisi nämä omaakin liiketoimintaa ja tuotteita mainostavat sisällöt merkitä mainokseksi – kun kyseessä on siis yksittäisen ihmisen some, eikä ko. firman some.

      Ruotsalaiset vaikuttajat merkitsevät näitä esimerkillisesti #egenreklam-tunnisteella (”oma mainos”).

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *