Kaupallinen yhteistyö ei edellytä rahallista korvausta

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on jälleen osaltaan ottanut kantaa vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyyteen.

Uusimmassa lausunnossa muistutetaan jälleen siitä, ettei kaupallisen yhteistyön syntyminen edellytä rahallista korvausta vaikuttajalle – myös saadut tuotteet riittävät, jos niitä vastaan on sovittu julkaisujen tekemisestä.

Mistä on kyse?

Kauneushoitola tarjosi vaikuttajalle ilmaisia hoitoja, kunhan vaikuttaja tekee ”ilmaista hoitoa vastaan yhden valitsemansa postauksen valitsemassaan kanavassa”. Oli sovittu, että yhteistyöt merkitään yhteistyöksi.

Vaikuttaja oli merkinnyt hoidoista kertovat sisältönsä kertomalla kuvan alussa saaneensa palveluita sekä lisäämällä loppuun merkinnät #yhteistyö ja #hoidotsaatu. Vaikuttaja oli siinä uskossa, että ”tämä on riittävä merkintä, jos mainoksessa ei liiku raha”.

Näin ei kuitenkaan ole, vaan sekä mainostaja että vaikuttaja saivat MEN:iltä huomautuksen. Huomautus on linjassa myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston uuden ohjeistuksen kanssa. Vaikuttajan saama vastike voi olla rahan sijaan myös rahanarvoinen etu, mutta kyseessä on edelleen kaupallinen yhteistyö, joka vaatii asianmukaisia merkintöjä.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *