MEN:iltä jälleen uusia huomautuksia

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on julkaissut jälleen uusia lausuntoja vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyyteen liittyen. Heinäkuun alussa julkaistiin kerralla peräti neljä lausuntoa – joista jokainen aiheutti myös huomautuksen. Valitettavasti jälleen kerran lausunnot ja huomautukset herättävät enemmän kysymyksiä ja epätietoisuutta, kuin tuovat selkeyttä alalle.

YouTubessa aikaisempaa tiukempi linja

Vaikuttaja kotiesittelyn yhteydessä tehty kaupallinen yhteistyö oli merkitty puutteellisesti vain kuvaustekstiin sekä YouTuben omalla mainostyökalulla. Yhteistyö olisi Kilpalu- ja kuluttajaviranomaisen (KKV) ohjeiden ja MEN:in aikaisemman linjan mukaan pitänyt merkitä kuvaustekstin alun lisäksi myös tekstiplanssilla videon alussa sekä suullisella maininnalla. Kaikista merkinnöistä tulee käydä ilmi myös mainostava taho.

Uutta – ja hämmentävää – oli tällä kertaa se, että vallitsevasta linjasta poiketen MEN peräänkuulutti nyt myös videolistauksessa olevaa merkintää – eli useamman videon listassa näkyvää videon kuvaa ja nimeä. MEN siis peräänkuuluttaa video merkitsemistä mainossisällöksi jo ennen, kuin se klikataan auki. Tämä on uutta missä tahansa vaikuttajasisällöissä.

MEN vaikuttajamarkkinointi kaupallinen yhteistyö läpinäkyvyys
Kuvakaappaus huomautuksen saaneesta YouTube-videosta (otettu 2.7.2019).

Suosittelu kaupallisen yhteistyön ulkopuolella

Vaikuttaja kertoi My Day -tyyppisellä YouTube-videollaan myös sähköisestä lukuaikapalvelusta ja jakoi videon kommenteissa oman tarjouslinkkinsä palveluun (video on sittemmin poistettu). Vaikuttaja oli tehnyt yhteistyötä palvelun kanssa Instagramin ja Snapchatin puolella, mutta YouTube-videosta ei oltu sovittu. Vaikuttaja myös totesi videollaan palvelua kehuessaan, ettei kyseessä ole maksettu mainos.

MEN katsoi, että kysymyksessä on markkinointia, sillä vaikuttajan jakama tarjouslinkki oikeutti komission saamiseen uusista rekisteröityneistä käyttäjistä. Linkin jakaminen oikeutti vaikuttajan siis saamaan vastiketta, jolloin MEN:in (ja KKV:n) aikaisemman linjan mukaisesti kyseessä on kaupallinen yhteistyö.

Huomioitavaa lausunnossa oli kuitenkin se, että mainostaja oli päättänyt olla maksamatta vaikuttajalle korvausta YouTuben kautta rekisteröityneistä tilaajista. Lisäksi MEN ei tällä kertaa ottanut kantaa videolistauksen (puutteellisiin) merkintöihin (ks. lausunto yllä).

Pidempi brändiyhteistyö eri sisällöissä

Vaikuttaja sai kuukausipalkkaa urheiluvaatebrändin brändilähettiläänä toimimisesta. Kuukausipalkkaa vastaan brändi kertoo omien sanojensa mukaan saavansa näkyvyyttä vaikuttajan somekanavissa. Kuukausipalkan lisäksi brändi kertoo myös osallistuvansa vaikuttajan järjestämiin tapahtumiin lahjoittamalla niihin tuotteita.

MEN:in käsittelemä blogipostaus koski vaikuttajan järjestämää ”Äitien hyvinvointi”-tapahtumaa, jonne yhteistyöbrändi tarjosi treenivaatteet. Vaikuttaja kertoi järjestäneensä tapahtuman ”ystävänpalveluksena”, eikä saanut tapahtuman järjestämisestä lainkaan korvausta.

Koska blogipostauksessa esiteltiin brändin sponsoroimia urheiluvaatteita logolla varustettuna ja kerrottiin postauksen lopussa alennuskoodista brändin verkkokauppaan, katsoi MEN blogipostauksen olleen kyseisen brändin mainos. Huomioitavaa on siis se, että käytännössä kaikki ilmaisut pitkäaikaiseen yhteistyökumppaniin tulee merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi, vaikka kyseisestä sisällöstä ei oltaisi sovittu.

MEN vaikuttajamarkkinointi kaupallinen yhteistyö läpinäkyvyys
Kuvakaappaus huomautuksen saaneesta blogipostauksesta (otettu 2.7.2019).

Vaikuttajan ja brändin samaa yhteistyötä käsitteli myös toinen MEN:in uusista lausunnoista. Kyseessä oli otsikolla ”Mitä tarkoittaa brändilähettiläs?” varustettu blogiteksti, jonka alla oli ilmaisu ”*Sisältää mainoslinkkejä”. MEN:in mukaan ilmaisu mainoslinkeistä ei ollut riittävä kertomaan kaupallisesta yhteistyöstä. Mainoslinkit oli merkitty KKV:n ohjeistuksen mukaisesti, mutta MEN katsoi koko blogipostauksen olleen mainos brändille. Tähän toki viittaa jo blogitekstin otsikkokin.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *