Lukijakysymys: Saatujen tuotteiden merkitseminen

Eräs Blogietiikka-sivuston lukija lähestyi hyvillä kysymyksillä saatujen tuotteiden merkitsemiseen liittyen. Vastaukset perustuvat Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen ohjeeseen Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa (2019).

Miten saadut tuotteet tulee merkitä?

Perusperiaate on saatujen tuotteiden osalta seuraava:

A) Jos saatua tuotetta vastaan edellytetään julkaisuja (näkyvyyttä vaikuttajan kanavissa), on kyseessä kaupallinen yhteistyö. Tällöin heti julkaisun alussa tulee olla merkintä Kaupallinen yhteistyö yrityksen XX kanssa.

B) Jos saatua tuotetta vastaan ei edellytetä mitään, mutta tuotteesta haluaa julkaista, tulee ilmaista selkeästi, että tuote on saatu. Kuluttaja-asiamies suosittelee, että vaikuttaja kertoo asiasta tällöin heti julkaisun alussa, esimerkiksi ilmaisulla Saatu ilmaistuote.

Entä jos tuotteesta saa vain alennusta?

Kohdat A ja B pätevät myös tuotealennuksen osalta. Jos saatua tuotealennusta vastaan edellytetään julkaisuja, on kyseessä kaupallinen yhteistyö. Jos saatua tuotealennusta vastaan ei edellytetä mitään, mutta tuotteesta haluaa julkaista, on korrektia ilmaista, että siitä on saatu alennusta.

Laitetaanko samat merkinnät joka kerta, kun saatu tuote näkyy sisällössä?

Se, kuinka kauan tämä saatu tuote tulee merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi tai saaduksi, ei ole linjattu tarkasti. Vallitseva käsitys on, että merkintä tulee tehdä aina, kun

  • tuote esiintyy kanavassa ensimmäistä kertaa tai
  • tuote liittyy julkaisuun olennaisesti (esim. tuotetta käsitellään julkaisussa nimenomaisesti).

Näin on määritelty esimerkiksi IAB:n Vaikuttajamarkkinointi-oppaassa (2019) (lue lisää täältä).

Entä, jos saatu tuote ei ole tunnistettavissa sisällöstä?

Se, miten saadun tuotteen keskeinen rooli sisällössä määritellään, on katsojan silmässä. Suosittelen vaikuttajia olemaan mahdollisimman selkeitä ja merkitsemään saadut tuotteet asianmukaisesti aina, jos herää pienikin kysymys siitä, voisiko tuotteen tunnistaa sisällöstä.

Muista myös ilmoittaa Verottajalle saamasi tuotteet ja palvelut! Ne katsotaan arvonsa mukaan verotettavaksi tuloksi. Lue lisää täältä.

Askarruttaako sinua joku asia vaikuttajamarkkinoinnissa? Ovatko kaupallisen yhteistyön merkintätavat selkeät? Kysy!

Kysyä voit kolmella tavalla:
a) Kommentoi tätä postausta
b) Ota yhteyttä LinkedInissä
c) Lähetä sähköpostia osoitteeseen salla.erkkila [at] icloud.com!

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *