Mitä on blogietiikka?

Bloggaamisesta ja muusta some-vaikuttamisesta on Suomessakin tullut bisnestä. Kymmenet tuhannet lukijat seuraavat some-vaikuttajia blogin, Instagramin ja muiden sosiaalisen median kanavien välityksellä. Mainostajat ovat havainneet vaikuttajamarkkinoinnin valtavan potentiaalin ja some-vaikuttajien tekemän suosittelun tehon. Some-vaikuttajat ovat lukijoidensa keskuudessa mielipidejohtajia, ja vaikuttajilla on suuri vaikutus lukijoiden ostokäyttäytymiseen.

Ja siellä, missä liikkuu raha, tarvitaan myös sääntöjä. Bloggaamisen (ja muun some-vaikuttamisen) etiikkaa tulisi pohtia samaan tapaan kuin journalistista etiikkaa: on käytävä keskustelua siitä, mikä on oikein ja mikä väärin.

Blogietiikka-sivuston tarkoituksena on herätellä keskustelua suomalaisen blogosfäärin tilasta ja vaikuttajamarkkinointibisneksestä. VTM Salla Erkkilä kirjoittaa sivuston blogissa ajatuksiaan some-vaikuttamisen ammattimaistumisesta, säännöistä, vapaudesta ja vastuista keskittyen vaikuttajamarkkinoinnin moniin muotoihin.