MITÄ ON BLOGIETIIKKA?

Bloggaamisesta ja muusta somevaikuttamisesta on Suomessakin tullut bisnestä. Sadat tuhannet seuraavat somevaikuttajia blogien, Instagramin ja muiden sosiaalisen median kanavien välityksellä. Mainostajat ovat havainneet vaikuttajamarkkinoinnin valtavan potentiaalin ja somevaikuttajien tekemän suosittelun tehon. Somevaikuttajat ovat seuraajiensa keskuudessa mielipidejohtajia, ja vaikuttajilla on suuri valta seuraajiensa (osto)käyttäytymiseen.

Ja siellä, missä liikkuu raha, tarvitaan myös sääntöjä. Somevaikuttamisen ja erityisesti vaikuttajamarkkinoinnin etiikkaa tulisi pohtia samaan tapaan kuin journalistista etiikkaa: on käytävä keskustelua siitä, mikä on oikein ja mikä väärin.

Blogietiikka-sivuston tarkoituksena on herätellä keskustelua suomalaisen somevaikuttamisen tilasta ja vaikuttajamarkkinointibisneksestä. VTM Salla Erkkilä kirjoittaa sivuston blogissa ajatuksiaan somevaikuttamisen ammattimaistumisesta, säännöistä, vapaudesta ja vastuista keskittyen vaikuttajamarkkinoinnin moniin muotoihin.